Siden 12. mars 2020 har koronapandemien lagt betydelige begrensninger på aktiviteten ved landets universiteter og høgskoler. Situasjonen har framtvunget en massiv omlegging til digitale undervisnings- og arbeidsformer og krevd betydelig omstillingsevne som følge av stadig skiftende smittevernregler, står det i rapporten.
I forskningsrapporten konstateres det at universitets- og høgskolesektoren har håndtert situasjonen godt på mange områder: Det har vært få smitteutbrudd med utgangspunkt i faglig aktivitet ved institusjonene. Samtidig viser tall for 2020 at antall avlagte studiepoeng er høyere enn noen gang, strykprosenten er historisk lav, og det ble satt ny rekord i antall avlagte doktorgrader.
- Denne rapporten ser imidlertid bak disse hovedtallene. Vi har kartlagt de faglige aspektene ved undervisning og forskning, hvordan studentene og forskerne har opplevd situasjonen, hvordan institusjonene har håndtert utfordringene og hva vi kan forvente oss når pandemien er over, forklarer prosjektleder og forskningsleder ved NIFU, Espen Solberg i en melding som er lagt ut på NIFUs nettsider.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim har notert seg at studentene og de ansatte har helt forskjellig inntrykk av hvilke konsekvenser koronapandemien har hatt på undervisningen.
- Det er veldig interessant at studenter og ansatte har så ulik opplevelse av hvordan