I lånt båt
En av årsaken til økt deltagelse er alle halvtonnerne som Kamperhaug har hentet inn, og pusset opp. Nå er stallen hans på 20 slike båter hvor det gjenstår noen arbeidstimer på enkelte. For å fylle opp seilere i alle disse gamle halvtonnerne så inviterte Kamperhaug seilere for å låne båter, også SEILmagasinets redaksjon. Vi fikk velge mellom tre båter, og valgte «Halling», den rare båten med kjølen feil vei.
Halvtonnerne ble bygget for IOR-reglen, da tidens NorRating. Alle i klssen ble bygget for å måle opp mot en grense, og det var om å gjøre å gjøre grep for å få båten med så mye seil som mulig, og så stor som mulig. «Halling«s metkelige form er et resulatet av kretive ideer for å få mest mulig ut av reglen, ideer som kanskje ikke var de beste. «Halling» er en eksperimentell båt som aldri har overbevist på regattabanen. Det var motiverende. Vi tok sjansen på at Linge hadde rett på 80-tallet, og at feilen lå hos seilrene som hadde båten.
Jeg fikk med med min tremenning Morten Nissen-Lie og stilte i Nor Rating, hvor det var flest båter, selv om vi bare var to.
Seilklar på brygga
«Halling» var utstyrt med lite slitt regattaseil. Storseilet i strekkfast laminatduk og genuan i monofil, gjennomsiktig polyesterplast som jeg kjenner godt fra windsurfing, men ellers ikke. Plasten blir sprø og sprekker etter eksponering mot sollys, og seilet kan ikke brettes, Vi krysset fingerne på at vinden holdt seg lett, og at seilet skulle holde rundt de 16 nm vi skulle seile. Kamperhaug hadde utstyrt båten med en h