Denne våren har flere viktige prosesser pågått parallelt i akademia. Underdalsutvalget, som hadde i oppdrag å se på stillingsstrukturer og karriereveier i akademia, leverte sin innstilling i starten av mai. Kun få uker tidligere var det høringsfrist for endring av forskrift for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.
For Akademiet for yngre forskere (AYF) er dette to viktige saker som kan få stor påvirkning på yngre forskeres arbeidshverdag og fremtid. Den nye rapporten «Unge forskere i Norge - Karriereveier og ambisjoner», som AYF lanserte i slutten av mai, bekrefter at forskerlivet - preget av midlertidighet og usikkerhet - frister i mindre grad enn før og at forskningssektoren vil måtte jobbe hardere for å beholde dyktige forskere.
Undervisningens status i akademia må løftes, og det må stilles større krav til undervisningsfaglig kompetanse hos ansatte i alle stillinger som er involvert i undervisning av studenter. Solfrid Bratland-Sanda, Marte Blikstad-Balas, Katrien De Moor, Marianne Hem Eriksen, Ingrid Lossius Falkum, Heidi Holmen og Magnus Aronsen, Akademiet for yngre forskere
AYF mener at fleksible, heterogene, tydelige og attraktive karriere