AddToAny

Aftenpostens klubbleder beklager etter uttalelser om avtroppende redaktør Espen Egil Hansen

- Veldig trist hvis det negative blir stående. I en e-post til medlemmene i redaksjonsklubben i Aftenposten beklager klubbleder Gunnar Kagge hvordan nylige uttalelser til egen avis kan oppfattes. Det bekrefter Kagge selv til Journalisten.
Klubblederen uttalte seg i forbindelse med nyheten om avgangen til sjefredaktør Espen Egil Hansen, og ble blant annet sitert på:

- Han er en karismatisk person, med sterk tro på seg selv. Det har hjulpet ham til å få med redaksjonen på vanskelige omstillinger. Men han har til tider trodd så sterkt på seg selv at han ikke har hørt på råd fra andre. Omstillingen har vært nødvendig, men de kunne vært mindre smertefulle om han hadde lyttet til gode råd fra ansatte.

I etterkant har sitatet, og avsnittet det står i, fått noen endringer i Aftenposten-artikkelen.

Kagge sier til Journalisten at han håper kritikken i uttalelsene ikke blir stående igjen som hovedpoenget.

- Det er veldig trist om det negative blir stående, jeg har veldig stor respekt for Espen. På spørsmål om alt bare har vært bra, var det naturlig å minne om at vi har vært gjennom tøffe og vonde prosesser også, men denne delen fikk altfor mye vekt, sier Kagge.

Han understreker at han ikke har blitt feilsitert av egen avis.

- Jeg har blitt riktig sitert, men alle journalister gjør jo et utvalg, og det er det mest negative i budskapet som har blitt valgt ut. Det burde jeg som erfaren journalist husket, at sånn blir det ofte. Alle journalister bør nok intervjues iblant, sier klubblederen.

Kagge forteller at han fikk reaksjoner fra klubbmedlemmer da saken ble publisert, men at han selv allerede hadde skjønt at det kom uheldig ut.

- Jeg har beklaget overfor Espen personlig, og oppfatter at han syntes det var en skvær ting å gjøre, sier Kagge.

- Hvordan vil du oppsummere hva du vil faktisk skal bli stående som ditt budskap?

- Det Espen vil bli husket for, er at han kom inn i en avis som var i dyp krise og uten noen ordentlig idé om hvordan vi skulle overleve, til å være en avis som har en forretningsmodell vi tror på, hvor vi lever av journalistikken vår og av annonseinntekter. Det skal han ha stor ære for, avslutter Kagge.

Redaktør Hansen selv sier til Journalisten at han satte pris på unnskyldningen.

Om de tøffe prosessene Aftenposten har vært gjennom, sier han:

- En nedbemanning er jo per definisjon vanskelig. Men vi hadde, etter min oppfatning, et svært godt forhold til klubben. Vi jobbet veldig nært med dem. Men det er jo klart at det er tøft. Det er redaksjonsklubbens jobb å stå opp for de ansatte. Det har jeg veldig forståelse for.

Image-text:

Klubbleder Gunnar Kagge i Aftenposten. Arkivfoto: Angelica Hagen

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen