AddToAny

Aftenposten gjør flere endringer etter kritikk mot Equinor-podkast

Flere av endringene kommer etter dialog med PFU-klager. Nå vil avisen blant annet ikke la annonsører bruke Aftenposten-logo i ekstern markedsføring.
De siste månedene har Aftenposten publisert en serie med annonsepodkaster fra Equinor. I seks lørdager har oljeselskapet betalt for å sende annonsørinnhold under merkevaren til avisens flaggskippodkast Forklart.

Det kommersielle samarbeidet har mottatt kritikk fra flere hold, blant annet mot at et oljeselskap har fått lov til å betale for å snakke om klima, men også på grunn av den aktive bruken av Aftenpostens egne logoer og flater i markedsføringen.

Faksimile av podkastinnsalget.

Det var Eivind Trædal som først kom med sterk kritikk av podkasten i sosiale medier og nettavisen Medier24. Det har også kommet kritikk internt i Aftenposten, og flere medier og aktører problematisert avisens nye satsing på annonsørinnhold.

Nå varsler sjefredaktør Espen Egil Hansen at avisen gjør flere endringer etter kritikken.

- Vi har sett at noen av de tingene vi har gjort, i den hensikt å være ekstra tydelige, har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren. Det var ikke vår intensjon, det har vi lært av. Nå har vi endret det, sier han til Journalisten.

Vil ikke tillate ekstern bruk av logo

Endringene kommer blant annet som følge av en minnelig ordning etter Aftenposten ble klaget til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

- Klagerens synspunkter er en del av grunnlaget for de justeringene vi gjør. Etter møtet ble vi enige om at saken var løst, uttaler Hansen.

En del av kritikken har gått på at Equinor har fått bruke merkevaren til både Aftenposten og Forklart i ekstern markedsføring, blant annet på reklameplakater i offentligheten.

Det skal det nå bli slutt på, ifølge tre konkrete endringer som Aftenposten nå innfører:

Aftenposten-logoer, produkter eller merkenavn skal ikke brukes utenfor Aftenpostens egne flater

Merkingen «Forklart annonsørinnhold» forsvinner og erstattes med ordet «annonsørinnhold», som Aftenposten anser som plattform- og produktnøytralt

Alle kapittellogoer for annonsørinnhold i podkaster skal, så langt det er teknisk mulig, få sin egen visuelle profil på alle plattformer

- Tydelighet er det førende prinsippet, sier Hansen.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten.

- Vi vil også se på omfanget av den første kampanjen som Equinor hadde. Vi solgte seks lørdager på rad. I fremtiden kommer vi til ha færre. Det er noe med omfanget, hvor lenge du har én annonsør, fortsetter han.

- Dere tar altså selvkritikk etter kritikken som har kommet?

- Absolutt. Vi har lyttet til debatten hele tiden. Og jeg opplever det som en positiv debatt. Folk er glade i Aftenposten, vil verne om Aftenposten og vår troverdighet. Det er et positivt utgangspunkt for debatten, sier han.

Fornøyd med Aftenposten

PFU bekrefter også til Journalisten at den opprinnelige klagen er løst med minnelig ordning.

Klager Sónia F.T. Gjesdal opplyser til Journalisten at hun i forkant la merke til at det var flere diskusjoner om Aftenpostens kommersielle samarbeid med Equinor. Hun savnet mer respons fra Aftenposten og klaget derfor avisen inn til PFU.

- Jeg forstår at det er utfordrende krav til inntjening for media og at det er behov for innovasjon på reklamefronten, men desto større er behovet for kritiske og etiske vurderinger på det media foretar seg, sier hun til Journalisten.

Hun er også kritisk den redaksjonelle delen av Forklart kun hadde én episode om klimaendringer, samtidig som Equinor hadde seks lørdager på rad med annonsepodkaster om klima.

- Samtidig er temaet veldig aktuelt. Det blir også en ubalanse, sier hun

Hun er likevel totalt sett fornøyd med tiltakene som avisen har innført etter hun klaget dem inn.

- Dialogen jeg hadde med Aftenposten var veldig positiv og tiltakene som de presenterte delvis i møtet, og i etterkant av møtet, er jeg fornøyd med, sier Gjesdal til Journalisten.

Vil ikke slutte å selge annonsepodkast

De siste månedene er det flere som har tatt et oppgjør med Aftenpostens kommersielle samarbeidet med Equinor. I tillegg til en debatt og diskusjon om et oljeselskap burde få lov til å kjøpe reklameplass i Norges største avis, har flere redaksjoner også hatt et skråblikk på annonsesatsingen.

Dagbladet har hatt en egen podkast hvor de omtaler annonsepodkasten, mens Natt & Dag har foreslått andre potensielle samarbeid.

NRK Satiriks har foreslått en egen vri for papiravisen.

Aftenposten sjefredaktør Hansen er fortsatt positiv til annonsørinnhold, og vil at avisen fortsatt skal tilby egen podkast som et produkt for annonsører.

- Det er få som har reagert på selve annonsepodkasten. Den er tydelig. Den blir innannonsert, midtannonsert og etterannonsert. Vi ser også at folk lytter på den. Vi mener vi har skapt annonseinnovasjon. Det produktet står vi for og det vil også bli tilbudt i fremtiden, sier han.

Han mener også mye av kritikken i denne saken har kommet på grunn av skepsis mot Equinor, og at Aftenposten lar dem slippe til. Redaktøren mener også annonsører må ha ytringsfrihet.

- Vi har et prinsipielt utgangspunkt. Det er at også annonsører må ha stor frihet til å ytre det de ønsker. Jeg skjønner det er et engasjement mot Equinor og deres rolle og det er helt legitimt. Men løsningen på det kan ikke være at Aftenposten ikke slipper til dem som annonsør, sier Hansen.

Image-text:

Forklart-programleder Andreas Bakke Foss og sjefredaktør Espen Egil Hansen i samtale om egen podkast idet Journalisten stikker innom.

Foto: Eskil Wie Furunes

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt