AddToAny

Adevinta lanserer ny strategi - trekker seg ut av flere land

Fremover skal den norske rubrikkgiganten fokusere på fem kjernemarkeder.
Saken blir oppdatert.

Schibsted-eide Adevinta vil rydde opp etter at de kjøpte Ebay Classifieds Group i fjor. Oppkjøpet ble godkjent i sommer og ga Adevinta nummer én-posisjoner i 16 land med en dekning på én milliard mennesker og rundt tre milliarder månedlige besøk.

- Etter fullføringen av oppkjøpet av Ebay Classifieds Group, har vi fornyet strategien vår og gjennomgått vår portefølje av merkevarer for å fokusere og drive Adevinta på lang sikt. Fremover vil vi konsenterere vår investeringskapasitet på fem kjernemarkeder: Tyskland, Frankrike, Spania, Benelux og Italia, hvor vi fortsatt har stor tro på betydelige vekstmuligheter og de unike posisjonene vi har for å oppnå det, sier Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

Det innebærer at Adevinta vil trekke seg ut av Sør-Afrika og Australia, der de driver selskapene Autotrade, Gumtree og Carsguide. I markedene der Adevinta er involvert i såkalte joint-ventures med andre selskaper, Brasil, Østerrike og Irland, er målet «støttende vekst».

Nyheten slippes samtidig som den internasjonale rubrikkgiganten offentliggjør resultatene for tredje kvartal. De viser en omsetningsvekst på fire prosent til 3,8 milliarder kroner, sammenlignet med tilsvarende tall for Adevinta og selskapene som ligger i Ebay Classifieds Group fra samme periode i fjor.

I Adevintas fem nye kjernemarkeder økte omsetningen med seks prosent.

Adevinta hadde et resultat før skatt på 140 millioner kroner, mot et underskudd på 130 millioner kroner i samme kvartal i fjor, ekskludert Ebay-selskapene.

Image-text:

Skal selge:

Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal vil selge selskapene de driver i Australia og Sør-Afrika. Nyheten slippes samtidig som den internasjonale rubrikkgiganten offentliggjør resultatene for tredje kvartal. Foto: NTB

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Akkurat nå står vi for langt fra hverandre, sier kommunikasjonsdirektør i TV 2.
Kampanje 03.12.2021
Nå kan Flytogets passasjerer sjekke inn bagasjen i fart.
Kampanje 03.12.2021
Daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen, Janette Haukland, vil ha endringer i kompensasjonsordningene når hun møter næringsministeren 15. desember.
Kampanje 03.12.2021
- Dette blir utrolig spennende, sier den unge sosiale medier-rådgiveren.
Kampanje 03.12.2021
Ahead-byrået Elg vokser og ønsker to nye velkommen i flokken.
Kampanje 03.12.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt