- Eller de smakte vondt. Det var iallfall det folk svarte da vi spurte dem, minnes Einar Risvik.
Nesten 50 ulike tomatprøver hentet forskerne inn fra det norske markedet, på oppdrag fra Bama og Gartnerhallen. Deltagerne i et smakspanel mente at hele 70 prosent av disse tomatene smakte vondt.
All konkurranse mellom butikkene gikk ut på å selge tomater til lavest pris.
Tomater for en milliard kroner
Sånn er det ikke i dag.
Nå har forskerne i samarbeid med produsentene og butikkene, klart å øke tomatspisingen i Norge fra under 5 kilo per person i året - til et sted mellom 15 og 20 kilo.
Du og andre nordmenn handler tomater for en milliard kroner årlig. Det er fem ganger så mye som da forskerne satte i gang.
Her kommer historien om hvordan de klarte det
- Vi hadde mye flaks som startet denne forskningen med tomater, avslører Nofima-forskeren aller først.
- Tomaten er nemlig et veldig enkelt produkt.
- Vil du lage en god tomat, er det i realiteten bare to ting du behøver å holde orden på: fasthet og sukkerinnhold.
Mange forskjellige tomater
Går du i butikken i dag finner du en rekke ulike tomattyper. Store og små, røde og gule.
Du har fått hele 33 ulike tomater å velge mellom.
Nettopp størrelse og farge har gjort det mulig for matforskerne og butikkene å segmentere - dele opp - tomattilbudet.
Samtidig oppdras vi til å like både plommetomater, kirsebærtomater og kvisttomater. Og til å vite at vi bør velge en type små og faste tomater i salaten og en annen type store og myke tomater i gryteretten.
Framover kommer du til å finne enda flere tomatsorter i butikken, varsler Risvik. Det finnes nemlig over 7500 ulike tomatsorter i verden som forskerne kan hente gener fra.
Du kan se fram til både skrukket