Leder for nasjonal arbeidsgruppe for skikkethet, Kari Kildahl tror fortsatt det er store mørketall.
I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Vitnemål for fullført utdanning forutsetter at studenten er vurdert som skikket for yrket. I 2018 kom det inn totalt 212 tvilsmeldinger på 200 studenter om manglende skikkethet for det yrket de utdanner seg til. I 2018 ble åtte studenter utestengt fra studier fordi de var uskikket.
Svært mange av de 200 studentene blir veiledet over i andre utdanninger eller ut av høyere utdanning, før det ender med vedtak om utestengelse.
Jeg er glad for at tallene stiger for jeg tror fremdeles vi har store mørketall på dette området Kari Kildahl Skikkethetsansvarlig nasjonalt og på OsloMet
- Fortsatt store mørketall
Kari Kildahl er institusjonsansvarlig for skikkethet på OsloMet.
Hun leder også den nasjonale arbeidsgruppen for skikkethetsansvarlige ved universiteter og høgskoler.
- Tallene på antall tvilsmeldinger og utestengte studenter stiger hvert år. Hva tenker du om det?
- Jeg er glad for at tallene stiger for jeg tror fremdeles vi har store mørketall på dette området, sier Kildahl til Khrono.
Kildahl forteller at de i 2018 hadde 40 tvilsmeldinger på OsloMet.
- Vi har ligget mellom 40-60 tvilsmeldinger årlig, men hittil i år har jeg faktisk mottatt hele 12 meldinger og det er langt over normalen, forteller Kildahl.
Venter for lenge med å si fra
- Vi jobber nå for å faglærere til å ha større oppmerksomhet og bevissthet rundt skikkethet allerede i første studieår, og egentlig fra første «skoledag», sier Kildahl.
Hun fortsetter:
- Jeg ser dessverre en del eksempler på saker som først kommer til meg når studenten er i tredje året, men av papirene i saken ser jeg at saken burde vært sendt inn som tvilsmelding på et langt tidligere tidspunkt. Jo senere i studieløpet du blir fortalt at du ikke er skikket til å være lærer eller sykepleier, jo tøffere og tristere er det for studenten, sier hun, og legger til:
- Å få innsikt i at du kanskje bør velge deg en annen karriere enn å bli lærer i ditt første studieår er hardt nok, om ikke etter at du har brukt 2,5 år og masse tid og ressurser.
Kildahl trekker fram at de nå snakker mer og mer om å ha en løpende skikkethetsvurdering.
- Selv om universitets- og høgskoleloven pålegger institusjonen å legge til rette for studentene på en god måte, må man ikke redusere de faglige målene i utd