- Vi så at det blant våre lesere var et enormt informasjonsbehov. Vi ønsket å undersøke hvordan koronakrisen slo ut i landet, sier Ingrid Indseth, produktsjef i Dagbladet, ifølge pressemeldingen.
Produktsjef Ingrid Indseth har ledet arbeidet med utviklingen av Dagbladets koronakart. Foto: Dagbladet
Koronakartet baserer seg på egenregistrering, med de utfordringer og feilmarginer det kan gi. Hver enkelt bruker legger inn postnummer, hvorvidt man er hjemme eller i karantene og om vedkommende mistenker smitte. En e-post med en unik kode gir brukerne anledning til å oppdatere statusen sin.
- Responsen fra våre lesere kom umiddelbart. Mange tusen nordmenn registrerte sin status i løpet av de første timene. Vi har mottatt svært mange henvendelser, også fra forskermiljø som synes kartet er interessant, sier redaksjonssjef Rolf Fiske.
Dagbladet forteller at en viktig forutsetning i arbeidet har vært å ivareta brukernes personvern på en god måte.
- Dataene vi lagrer er anonyme, noe som det også opplyses om på sidene. Vi kobler ingenting mot en e-postadresse. Vi sender ut e-post til de som ønsker en kode de kan bruke senere til å oppdatere dataene sine. Vi knytter altså ikke denne koden opp mot e-postadressen brukeren ønsker den sendt til, forklarer produktsjef Indseth.
Ifølge pressemeldingen har koronakrisen gitt en enorm trafikkvekst. Antall sidevisninger på mobil ligger 100 prosent over tilsvarende periode i fjor. Og over to millioner unike brukere er nå daglig innom Dagbladets digitale kanaler.
Slik er «korona-livet» i Dagbladet-lokalene:
Jan Thomas Holmlund, som leder Dagbladets Børsen, hilser fra redaksjonslokalet til medarbeidere som sitter på hjemmekontor. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Dagbladets Øystein Sæthre rapporterer direkte om koronakrisen på Dagbladet TV. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Lars Guldrandsen leder Dagbladet Pluss fra Aller-huset. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Image-text:
Redaksjonssjef Hilde Schjerve holder planleggingsmøte med ledere som jobber hjemmefra.
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet