Arbeidslivet er hektisk og byr ofte på mye stress. Hvordan folk opplever hektiske perioder, er ofte et spørsmål om perspektiv.
Det perspektivet du ser verden gjennom, gir ikke alltid den vinkelen som er best for deg.
Hva er da løsningen?
Skift vinkel! Psykologer snakker om å gi deg selv medfølelse.
Selvbebreidelse eller aksept?
Se det for deg: Du har allerede en fullpakket arbeidsuke da du får en epost fra sjefen om enda en oppgave du må gjøre - helst før dagen er over.
Da er det lett å føle at du ikke strekker til, når alle andre tilsynelatende ser ut til å ha kontroll. Du, derimot, balanserer tankene rundt minst fem ting som burde vært gjort. Du duger ikke til noe, og det er egentlig rart at du fortsatt har jobb å gå til, siden du ikke klarte å levere oppgaven på dagen.
Det er vanlig å føle det slik. Antagelig går mange av kollegene dine også hjem med en følelse av at mer burde vært gjort.
Men du kan også tenke slik: Det at du brukte femten minutter på en nettavis etter lunsj betyr ikke at du er lat. Det betyr at du er menneskelig. N