Kristoffer Chelsom Vogt stiller viktige og interessante spørsmål om innovasjonsbegrepet og den sentrale rollen det har fått i forskning og høyere utdanning, ikke minst i systemer for forskningsfinansiering. Han problematiserer særlig at innovasjonsbegrepet er uklart, og mener dette speiles i definisjonene som brukes av offentlige aktører. Definisjoner av innovasjon er imidlertid ikke uklare - de er forenklende. Det må de nødvendigvis være.
Det finnes mange ulike definisjoner av innovasjon, men så og si alle vektlegger det samme: Innovasjon innebærer å skape eller innføre noe nytt; dette nye må tas i bruk, implementeres, eller kommersialiseres i et marked; og det nye forventes å gi en form for verdiskaping.
Denne forståelsen av innovasjon er ikke motstridende med Schumpeters begrep om «kreativ destruksjon»; nyskaping vil i de aller fleste tilfeller innebære at eksisterende løsninger, praksiser eller industrier utfordres og fortrenges.
Innovasjon innebærer