AddToAny

«Må vi ha kontrakter på flere tusen sider?»

«Må vi ha kontrakter på flere tusen sider?»
Å få orden på driftskontraktene for vegene i Norge kan synes å være en umulig oppgave når de store entreprenørene vil ha større kontrakter og de små vil ha mindre.
Også denne delen av Vegvesenet kan sammenlignes med en supertanker på havet - det lar seg ikke gjøre å snu farkosten i en håndvending.
Men Vegvesenet vil ta tak i problemene, og inviterte til bransjedag om driftskontrakter i midten av februar. Mellom 180 og 200 møtte fram.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland hadde blant annet dette å melde til entreprenørene:
• Vi skal ha tydelige og balanserte kontrakter hvor også risikoen er tydelig og balansert. Men husk at alt vi gjør er for trafikanten.
• Dere skal kjenne dere igjen i hoveddelen av kontraktene, men det betinger at vi får til godt samarbeid.
• Hva med veinormalene: Skal det være flere funksjonskrav? Vi vil ha mer langsiktighet og mer bærekraft. Både industrien og leverandørene skal være med på det. • Vi kommer til å måle mer oppetid på vegene. Stenginger skal være godt planlagt, slik at trafikk hindres minst mulig. Det bør være 97-99 prosent oppetid på en veg. • Det kommer til å bli mange ulike kontrakter, av forskjellige typer. Vi vil se på større enheter. Vi kommer til å se mer av innovasjonskontrakter på noen områder, særlig gjelder det klima og saltbruk.
• Og tiltak for klimakutt kommer dere til å se mer av i kontrakten framover.
• Vegvesenet er avhengig av å ha litt større kontrakter og litt mer muskler. Etaten kommer i større grad til å måle at den når målsettingene for oppetid, hendelser, forbruk av salt og sand - og klimatiltak.
Konstituert divisjonsdirektør Stein Johnny Johansen, drift og vedlikeholvd stilte en del av spørsmålene som Vegvesenet ønsker svar på: • Hvilke oppgaver skal driftskontraktene inneholde?
Skal de være kombinerte eller mer oppdelt i fagkontrakter. Hva me
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt