Våre Veger
26.02.2020
Å få orden på driftskontraktene for vegene i Norge kan synes å være en umulig oppgave når de store entreprenørene vil ha større kontrakter og de små vil ha mindre.
Også denne delen av Vegvesenet kan sammenlignes med en supertanker på havet - det lar seg ikke gjøre å snu farkosten i en håndvending.
Men Vegvesenet vil ta tak i problemene, og inviterte til bransjedag om driftskontrakter i midten av februar. Mellom 180 og 200 møtte fram.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland hadde blant annet dette å melde til entreprenørene:
Vi skal ha tydelige og balanserte kontrakter hvor også risikoen er tydelig og balansert. Men husk at alt vi gjør er for trafikanten.
Dere skal kjenne dere igjen i hoveddelen av kontraktene, men det betinger at vi får til godt samarbeid.
Hva med veinormalene: Skal det være flere funksjonskrav? Vi vil ha mer langsiktighet og mer bærekraft. Både industrien og leverandørene skal være med på det. Vi kommer til å måle mer oppetid på vegene. Stenginger skal være godt planlagt, slik at trafikk hindres minst mulig. Det bør være 97-99 prosent oppetid på en veg. Det kommer til å bli mange ulike kontrakter, av forskjellige typer. Vi vil se på større enheter. Vi kommer til å se mer av innovasjonskontrakter på noen områder, særlig gjelder det klima og saltbruk.
Og tiltak for klimakutt kommer dere til å se mer av i kontrakten framover.
Vegvesenet er avhengig av å ha litt større kontrakter og litt mer muskler. Etaten kommer i større grad til å måle at den når målsettingene for oppetid, hendelser, forbruk av salt og sand - og klimatiltak.
Konstituert divisjonsdirektør Stein Johnny Johansen, drift og vedlikeholvd stilte en del av spørsmålene som Vegvesenet ønsker svar på: Hvilke oppgaver skal driftskontraktene inneholde?
Skal de være kombinerte eller mer oppdelt i fagkontrakter. Hva me
Gå til medietMen Vegvesenet vil ta tak i problemene, og inviterte til bransjedag om driftskontrakter i midten av februar. Mellom 180 og 200 møtte fram.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland hadde blant annet dette å melde til entreprenørene:
Vi skal ha tydelige og balanserte kontrakter hvor også risikoen er tydelig og balansert. Men husk at alt vi gjør er for trafikanten.
Dere skal kjenne dere igjen i hoveddelen av kontraktene, men det betinger at vi får til godt samarbeid.
Hva med veinormalene: Skal det være flere funksjonskrav? Vi vil ha mer langsiktighet og mer bærekraft. Både industrien og leverandørene skal være med på det. Vi kommer til å måle mer oppetid på vegene. Stenginger skal være godt planlagt, slik at trafikk hindres minst mulig. Det bør være 97-99 prosent oppetid på en veg. Det kommer til å bli mange ulike kontrakter, av forskjellige typer. Vi vil se på større enheter. Vi kommer til å se mer av innovasjonskontrakter på noen områder, særlig gjelder det klima og saltbruk.
Og tiltak for klimakutt kommer dere til å se mer av i kontrakten framover.
Vegvesenet er avhengig av å ha litt større kontrakter og litt mer muskler. Etaten kommer i større grad til å måle at den når målsettingene for oppetid, hendelser, forbruk av salt og sand - og klimatiltak.
Konstituert divisjonsdirektør Stein Johnny Johansen, drift og vedlikeholvd stilte en del av spørsmålene som Vegvesenet ønsker svar på: Hvilke oppgaver skal driftskontraktene inneholde?
Skal de være kombinerte eller mer oppdelt i fagkontrakter. Hva me