I likhet med ham, begynte jeg å jobbe i barnehagen uten egentlig å vite hva jeg gikk til. Jeg hadde på den tiden jeg begynte i barnehagen egentlig tenkt å ta en helt annen utdanning. Jeg trodde barnehagen ikke var noe for meg, ikke et yrke jeg kunne trives i. Litt på grunn av slik samfunnet rundt meg fremstilte yrket, og litt på grunn av den lave anerkjennelsen og respekten jeg da opplevde at barnehageansatte hadde. Det tok derimot ikke lang tid før jeg begynte å revurdere mitt yrkesvalg. Ett år etter at jeg begynte som vikar i barnehage valgte jeg å legge bort alle tidligere planer, og heller begynne på barnehagelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim.
I dag er jeg svært glad jeg tok dette valget. Jeg ser på jobben min som verdens beste, og jeg ville ikke byttet ut yrket med noe annet.
En del av utdanningsløpet
Jeg ser på jobben min som verdens beste, og jeg ville ikke byttet ut yrket med noe annet.
Marius Emil Kjørstad, pedagogisk leder
Barnehagene ble i 2005 flyttet fra Barne- og familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet og ble på grunn av det, og på grunn av revisjonen av rammeplanen av 2006, offisielt anerkjent som en del av det norske utdanningsløpet. Høsten 2013 ble i tillegg navnet på profesjonsutdanningen endret fra førskolelærer til barnehagelærer.
Disse to endringene har gjort at barnehagen har blitt mer anerkje