Hun sikter til regjeringens forslag om å erstatte dansernes, sangsolistenes og korsangernes tidligpensjon med en etterlønnsordning på tre år.
- Disse arbeidstakerne blir allerede utsatt for aldersdiskriminering gjennom særaldersgrensene. Hvis de mister pensjonen, blir de stående igjen helt aleine, uten noen form for sikkerhet. Dette er mennesker som ønsker å bidra i samfunnet, men det er ikke rettferdig at de skal ta hele risikoen på egen hånd.
{f1}
Christine Thomassen veit hva hun snakker om. Hun har sjøl vært del av Nasjonalballettens kompani, og er smertelig klar over hva dansere som Yolanda Correa har ofra for sitt tilsynelatende uanstrengte svev over scenegolvet.
- Jeg vil anslå at cirka 70 prosent av Nasjonalballetten ikke har formalkompetanse utover ungdomsskolen. I tillegg er det så mange som er så ødelagt fysisk når de går av, at de ikke greier å jobbe 100 prosent om de så må, vil, eller prøver, sier Thomassen.
Hvem vil ansette en 50-årig arkitektspire?
Alder er ikke bare et tall for en danser, og 40 er ikke det nye 20. Pensjonsalderen i Nasjonalballetten er 41 år, og når 40-tallet ugjenkallelig nærmer seg, er det ikke alltid like lett å se lyst på framtida. Det kan Thomassen bekrefte:
- Man begynner å tenke hva nå? Jeg har dansa siden jeg var tre år, hele livet har vært dans. Når sceneteppet går ned for siste gang og du står der i det store intet - den identitetskris-en - hva gjør du da? Jeg synes det er kjempevanskelig. Skal jeg satse på å bygge på realkompetansen min, ta opp fag, ta studiekompetanse for å studere? Men hva skal jeg da studere, hvor langt blir studiet, og har jeg noen sjans til å få jobb i andre enden? Man har jo leilighet med lån, har fått barn, og for min del er mannen min også danser på Operaen. Han strever veldig med hva han skal bli når han blir stor. Han har mange fysiske begrensninger som følge av karrieren, har tre kneoperasjoner bak seg, og er også bekymra for den aldersdiskrimineringa som eksisterer i en del yrker. Hvem vil ansette en 50 år gammel arkitektspire uten yrkeserfaring på feltet, liksom, spør Thomassen retorisk.
Bekymra: Christine Thomassen, nestleder i MFO.
asamaria.com
Å omskolere seg i løpet av karrieren er urealistisk, mener hun. Et liv som profesjonell danser krever fullstendig dedikasjon.
- For dem som kommer gjennom nåløyet profesjonelt, holder det ikke å ville det, man må, understreker hun.
- Utopisk for sangerne å omskolere seg
Verken hennes eller mannens historie er unik. I en kvalitativ undersøkelse om operapensjon,