AddToAny

Vil ha wow -effekt i ny Stortinget-design

Vil ha wow -effekt i ny Stortinget-design
For en prislapp på 2,5 millioner kroner kunne Stortinget i dag presentere sin nye visuelle profil. Stortingspresident Olemic Tommessen åpnet dagens pressekonferanse med å skryte av prosessen som har ført frem til dagens resultat.
- Vi har hatt en fin prosess, og presidentskapet er godt fornøyd med resultatet. Dette gir oss et godt utgangspunkt for å synliggjøre Stortinget som landets viktigste, konstitusjonelle instans og demokratiske arena, sa Thommessen fra talerstolen i Lagrettsalen.

Direktør Ida Børresen ved Stortingets administrasjon understreket at man i prosessen for å finne den nye visuelle profilen, først måtte sette seg ned og se hvordan den eksisterende profilen fungerte og hvordan folk oppfattet denne. Denne profilen har vært Stortingets ansikt utad siden 2000.

Ble oppfattet som kjedelig Prosessen fra start til slutt har tatt rundt ett år.

- Vi har brukt tiden til et kartleggingsarbeid i forbindelse med den forrige grafiske profilen. Vi spurte folk og hadde eksterne spørreundersøkelser. Det ble tydelig at vi trengte en klar og tydelig profil og som var tilpasset digitale flater, sier Børresen.

Som eksempel nevner hun at like etter at hun hadde startet i sin jobb i 2012, var de en delegasjon fra Stortinget som skulle på befaring. Og de sju representantene fra Stortinget kom med sju ulike plastposer med Stortinget-logo. Så det var tydelig at det var lite konsistens i dagens logo-bruk. Når man i tillegg satt sammen hva folk forbandt med dagens logo, var det ord som kjedelig, intetsigende, enkel, trist og firkantet som ble valgt.

- Sammenlignet med andre nordiske parlamenter skilte vi oss ut. Og i andre land utenfor Norden vi så vi at de hadde noe som var fremtredende og en tydelig, nasjonal identitet, sier Børresen.

Der omrisset av Stortingsbygningen tidligere i noen tilfeller var med i den grafiske profilen, ble det tydelig i prosessen at man måtte velge mellom å bruke selve bygningen eller løve-figuren, som stammer fra riksvåpenet.

- Vi ble fort klar over at vi måtte velge mellom to profiler; enten løven som symbol eller bygningen. Stortingsbygningen er jo en ikonisk bygning og et symbol på folkestyret. Veldig mange i dette huset ønsket seg bygningen i profilen. Til tross for det, endte vi likevel raskt med løven, forteller Børresen.

Ny profil:

Løven fra Riksvåpenet står sentralt i den nye kommunikasjonstrategien og i dne nye visuelle profilen til Stortinget.

Løve eller ikke løve Designbyrået Uniform begynte arbeidet sammen med Stortingets administrasjon og presidentskap for å finne den rette løven som skulle representere Stortinget.

- Det var mye diskusjon og uenighet om vi skulle bruke riksvåpenet. Om vi måtte bruke det riksvåpenet som Utenriksdepartementet har som mal. Men da vi fikk klarlagt at vi ikke måtte det, ble det enklere, forteller Børresen til Kampanje.

Tidligere har Stortinget hatt minst to ulike profiler - både omrisset av Stortingsbygningen, men også en slags grafisk boks rundt ordet Stortinget. Når Stortinget nå strømlinjeformer sin visuelle profil, blir det enklere å kommunisere på alle flater, forteller Olemic Thommessen.

- Det er komplisert å kommunisere på små flater når man har to identiteter. Med dette slår vi to fluer i en smekk. Den nye løsningen er mye mer tidsriktig, sier Thommessen til Kampanje.

Ut av boksen:

I Stortingets gamle logo som var utviklet av Creuna var det en firkant som var det bærende elementet.

- Har lært mye Det er altså designbyrået Uniform som står bak profilen.

- Hvordan har prosessen med Uniform vært?

- Det lå jo en anbudsprosess i bunn her som bakgrunn for at de ble valgt. De har vært flinke, og jeg har lært mye av dem. For eksempel når de har vist hvordan man tidligere har brukt eller ikke har brukt den visuelle profilen, sier Børresen.

Det er liten tvil om at hun er sprekkferdig av stolthet ved presentasjon av den nye profilen.

- Det skal være litt wow, men samtidig fange opp det tradisjonelle. Det er den nye profilen, men det har vært et langt løp, sier hun.

- Og hvor lenge tenker dere at denne profilen vare?

- I hvert fall lenger enn den forrige, som ble til litt tilfeldig. Vi har hatt en logo som ikke sa så mye. Stortinget er jo et av de nasjonale symbolene. Det er viktig å vise at vi trekker en lang linje. Å bruke et så sentralt symbol som en løve setter oss i en historisk kontekst, sier Thommessen til Kampanje.

Den nye profilen skal tas i bruk fra 1. oktober, som er den dagen Stortinget konstituerer seg for 2016-2017. Deretter innføres den visuelle identiteten gradvis.

Designelementene i Stortingets nye profil består av: Ny logo og font, mønstre og en fargepalett, samt en rekke foto av bygningen som skal brukes i ulike sammenhenger. Fargepaletten tar utgangspunkt i den rødfargen som i dag er i riksvåpenet, men støttes av flere rødtoner for å gjenskape den visuelle rikdommen som finnes i stortingssalen.

Det er også utviklet fem mønstre som dekorelement. Mønstrene har som riksvåpenet og fargepaletten referanser til stortingsbygningen. De er inspirert av detaljer i bygget som takmaleriene i stortingssalen, dekor på innvendige dører, og vindusformen på fløyene.

Kommentér

Nytt utseende:

Det måtte lange diskusjoner til før Stortinget valgte å bruke løven fra Riksvåpenet i det nye designet. - Den nye visuelle identiteten skal bidra til at vi - også visuelt - kommuniserer tydeligere og mer samordnet, i tråd med vår kommunikasjonsstrategi, sier Olemic Thommessen.

Bruker millioner på å hente inn løven fra Riksvåpenet i ny design for Stortinget. Se den nye profilen her.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Mediebyråenes leder Merete Mandt Larsen er dagens gjest i Sommerpraten. Navn: Merete Mandt Larsen Alder: 53 år Stilling: Daglig leder av Mediebyråforeningen Årets ferie: - Blir primært på hytta på Hurum - mitt ferieparadis.
article_web Kampanje 25.07.2017
Nye ledere og omstilling i byrået farget tallene røde i 2016. Reklamebyrået SMFB hadde sammen med datterselskapene SMFB Engine og SMFB Factory, en omsetning på 151,3 millioner kroner i 2016. Det er en vekst på drøye 7 prosent fra året før.
article_web Kampanje 25.07.2017
Men søkekjempen sitter likevel igjen med et driftsresultat på 33 milliarder kroner. Googles morselskap Alphabet hadde inntekter på 26 milliarder dollar i årets andre kvartal.
article_web Kampanje 25.07.2017
- Skuffende og litt overraskende at de forlot oss, sier byråleder. Reklamebyrået Ernö hadde en byråinntekt på 17 millioner kroner i 2016. Det er en nedgang på 2,6 millioner kroner fra året før.
article_web Kampanje 24.07.2017
- Det har vært et eventyr å kommentere årets Tour de France, sier sportskommentator Christian Paasche.
article_web Kampanje 24.07.2017

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kirkegarden kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt