Baker og Konditor
07.04.2017
For god innovasjon og produktutvikling er det grunnleggende å kjenne forbrukeren. Hva slags brød vil forbrukeren ha? Og hvordan vil de ha det?
Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) har siden 2013 gjennomført en årlig spørreundersøkelse om oppfatninger om brød og korn i et representativt utvalg i Norge i januarmåned. Nå har dommen for 2017 falt.
Færre kutter ut brødet
Etter lavkarbobølgen og «glutenfrykten» skulle en tro at nordmenn ikke lenger inkluderer brød i sitt sunne hverdagskosthold. Våre data viser imidlertid at 4 av 5 nordmenn opplever grovbrød som sunt. Kostholdstrendene har unektelig påvirket brødinntaket, men nå virker nedgangen til å snu. Det er færre som oppgir at de reduserer brødinntaket sitt, og rundt 70 prosent spiser brød som før eller mer. Kun 4 prosent ekskluderer brød helt fra kostholdet.
Smaken er viktigst
De som spiser brød gjør det på grunn av smaken, god tilgang og helse. Over de siste tre årene har faktorene smak og helse blitt mindre viktige for forbrukeren som øker brødinntaket sitt, mens tilgang er blitt mer viktig. God smak er derimot driveren for at forbrukeren skal fortsette å velge brød, med en økende p
Gå til medietFærre kutter ut brødet
Etter lavkarbobølgen og «glutenfrykten» skulle en tro at nordmenn ikke lenger inkluderer brød i sitt sunne hverdagskosthold. Våre data viser imidlertid at 4 av 5 nordmenn opplever grovbrød som sunt. Kostholdstrendene har unektelig påvirket brødinntaket, men nå virker nedgangen til å snu. Det er færre som oppgir at de reduserer brødinntaket sitt, og rundt 70 prosent spiser brød som før eller mer. Kun 4 prosent ekskluderer brød helt fra kostholdet.
Smaken er viktigst
De som spiser brød gjør det på grunn av smaken, god tilgang og helse. Over de siste tre årene har faktorene smak og helse blitt mindre viktige for forbrukeren som øker brødinntaket sitt, mens tilgang er blitt mer viktig. God smak er derimot driveren for at forbrukeren skal fortsette å velge brød, med en økende p