SKOG
21.04.2017
Redaksjonen Skog Verdens første trebru på firefelts motorvei Dersom en ny Mjøsbru blir produsert av vesentlig mye treverk, vil det gi store CO2-besparelser og bli et virkemiddel til også å ta i bruk tre i andre større byggverk.
Prisen blir praktisk talt lik en løsning i betong og byggetiden reduseres med tre måneder. Av: Roar Ree Kirkevold
Les merIllustrasjon av fremtidig Mjøsbru i tre (Foto: Statens vegvesen)
Dersom ny Mjøsbru blir bygget i tre, vil den by på flere verdensrekorder. FoU-prosjektet som har vart siden 2013, hevder at dette antagelig vil være verdens første trebru på firefelts motorvei, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
Den vil bli ni ganger så lang og tre ganger så bred som verdens største trebru i dag, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Trond Arne Stensby til NRK.
Dette vil bidra til å fremme bruken av tre i andre store byggverk, forklarer prosjektleder i NHO, Harald Thoresen til NRK. Byggetide