AddToAny

Utjevning av sosiale forskjeller og finansieringen av skoler og barnehager

Utjevning av sosiale forskjeller og finansieringen av skoler og barnehager
Utjevning av sosiale forskjeller er et sentralt tema i årets valgkamp. Fortsatt er forskjellene mellom hva ufaglærte og høyt utdannende tjener i Norge små, sammenlignet med andre land i den vestlige verden, og sysselsettingen i Norge er høy.
Utdanningsnytt på Facebook!

Men de sosiale forskjellene øker også i Norge, i strid med intensjonene for den norske velferdsstaten. Denne artikkelen redegjør for hva staten legger vekt på i fordelingen i inntektssystemet, hva årsaken kan være til at staten ikke vektlegger ressurser til sosial utjevning i universelle tjenester, og hva som kan gjøres for å møte dette problemet.

Sosiale forskjeller er komplekse og gjenstridige problem som skyldes mange faktorer. Det er ikke tilstrekkelig med sysselsettingstiltak alene for å redusere dem. I det moderne arbeidslivet kreves det formell yrkesutdanning fra videregående skole og høyere utdanning i en stadig større del av arbeidsmarkedet. Relevant og tilpasset utdanning er også nødvendig.

Når det kommer til utdanning er det grunn til bekymring. Det er et paradoks at utdanningssystemet i Norge i så stor grad reproduserer sosiale forskjeller, til tross for en 12-årig grunnutdanning for alle, gratis studier og god studiefinansiering. Elever med foreldre som har lav utdanning, har svakere resultat fra grunnskolen og et høyere frafall i videregående skole enn gjennomsnittet av elevene. De er sterkt underrepresentert blant innbyggere mellom 25 og 44 år som har gjennomført en høyere utdanning.

Folkehelseforskningen har vist at de sosiale forskjellene får store konsekvenser for levekår og helse, og rammer ikke bare dem med lavest utdanning og inntekt. Forskjellene følger et trappetrinnmønster: Jo høyere man er i det sosioøkonomiske hierarkiet, jo bedre er helsen og jo lenger lever man. Dette fenomenet er kjent som den sosiale gradienten i helse. I 2014 la professor Espen Dahl, som leder for et bredt forskerteam, frem en kunnskapsoversikt over faktorer som påvirker sosiale forskjeller i helse. I rapporten drøftet forskerne også hvilke tiltak, både sektorvis og sektorovergripende, som kan bidra til å utjevne de sosiale helseforskjellene og deres sosiale konsekvenser. Forskerne anbefalte tidlig innsats i universelle tjenester som barnehage, skole og kommunehelse, der det settes inn ekstra ressurser i de universelle tjenestene for å møte behovene til familier med kort utdanning, lav inntekt og lav yrkesstatus. De anbefaler slike tiltak i tillegg til de målrettede tiltakene for utsatte grupper i sosialhjelp og barnevern

Gjennom analyser av SSBs datakilder, fant SSBs forskere at de faktorene utenfor skolen som bidro sterkest til elevenes skoleresultater, var foreldrenes utdanning, familiens økonomi, og om elevene hadde innvandrerbakgrunn. Den av de tre faktorene som bidro sterkest til elevenes resultater, var foreldrenes utdanning.

Med den brede politiske enigheten om å utjevne sosiale forskjeller, kan en forvente at de politiske organene, på alle nivå i budsjettprosessen, sørger for at ressursene fordeles på en måte som fanger opp behovene til barn og unge fra familier med lav utdanning.

Inntektssystemet og utjevning av kostnadsforskjeller

Det er staten som fastsetter de økonomiske rammene for kommuner og fylkeskommuner. Finansieringen av skoler og barnehager skjer gjennom prioriteringene i statsbudsjettet, fordelingen av ressurser gjennom inntektssystemet, og så prioriteringene i budsjettene for kommuner og fylkeskommuner. Utdanningsforbundet har pekt på at prioriteringene i

Les mer

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt