Fra HIOA var vi fem deltagere. Det var fordi vi skal være vertskap for den neste årskonferansen, som blir i Oslo fra 17. til 21. juni neste år. Men vi var også representert med tre presentasjoner. Jeg holdt et av plenumsforedragene, mens Anne Berit Gregersen og Gry Moxnes holdt foredrag på en parallellsesjon om hvordan gjøre biblioteket til studentenes foretrukne arbeidssted. I tillegg hadde Helge Høivik et paper som ble presentert via film fra Oslo samt innledning og svar på spørsmål fra undertegnede.
Slagordet for konferansen var embedding libraries - service and development in Context. Egentlig dreide foredragene seg mye om tre spor: Hva skjer I det fysiske biblioteket? Samt: Informasjonskompetanse og brukeropplæring inkludert digitale ferdigheter. Og: Nye digitale tjenester, ikke minst lagring og tilgang til forskningsdata.
Mange av bibliotekene er selvfølgelig mye større enn HIOA med sine 20.000 studenter. På HIOA - som på mange andre norske institusjoner - klager man over for mange ansatte, men i forhold til mange andre universitet har vi svært få ansatte i forhold til antallet studenter.
Det fysiske bibliotekrommet som student-himmelen
Jill Benn er universitetsdirektør ved Western Australia University. Der skal for øvrig være vertskap for IATUL-konferansen i 2019. På konferansen presenterte hun et bibliotek som har opplevd en total make-over. Universitet har 24.000 studenter og en stab på 3.350, hvorav 100 bibliotekarer fordelt på 6 bibliotek med 2 millioner årlige besøk. Universitetet hadde laget en strategi der de konkluderte med at biblioteket var viktig for å vise at man verdsetter studentene med gode arbeidsplasser. Det er viktig både for å rekruttere studenter, redusere frafall, øke student-tilfredsheten og ha betydning for universitetets skår på internasjonale rankinger. Det igjen har stor betydning for universitetets økonomi, siden internasjonale studenter utgjør et stort marked.
Formålet med ominnredningen av Reid-biblioteket, var å få til mer studentaktive områder. I prosjektet involverte de studentene gjennom f.eks. avstemninger. Når de skulle velge hvilke stoler de skulle kjøpe, ble det satt fram tre stoler og studentene kunne avgi stemme for hva slags stol de foretrakk. Det skapte et enormt engasjement som både førte til bedre løsninger, men ikke minst at studentene følte at biblioteket bl