- En stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet, og en del av det offentlige støtteapparatet for økt innovasjon.
- Skal også være en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur.
Norsk form og Norsk designråd ble i 2014 til Norsk design- og arkitektursenter med forkortelsen Doga. Siden har det pågått et omstillingsarbeidet som har ført til nye målsetninger og ny visuell profil. Senteret har fått hjelp til å finne sitt nye jeg med designmetodikk levert av firmaene Livework og Halogen. Logoen og den visuelle profilen er designet av Creuna.
Hamskiftet ble lansert i går, sammen med en ny strategi for senteret.
- Doga skal samle de riktige aktørene på tvers av fag og bransjer, sa administrerende direktør i Doga, Trude Gomnæs Ugelstad, foran en fullsatt storsal i senterets egne lokaler i Hausmanns gate 16 i Oslo.
Ikke lenger i sentrum
Livework og Halogen har undersøkt hva brukerne, design og arkitekturbransjen, ønsket at Doga skulle være, og har ordnet tilbakemeldingene i seks punkter:
Doga skal:
1. Være et sentrum, ikke i sentrum