AddToAny

Tok debatten om mobbing: Aldri barns ansvar

Tok debatten om mobbing: Aldri barns ansvar
Hva kan gjøres for å forebygge mobbing i barnehagen? Dette var det sentrale spørsmålet da Partnerskap mot mobbing inviterte til debatt på Madam Reiersen under Arendalsuka.
Av: Silje Wiken Sandgrind

Blant deltakerne på arrangementet tirsdag kveld var forsker Ingrid Lund fra Universitetet i Agder. Hun har blant annet vært leder for forskningsprosjektet Hele barnet, hele løpet: Mobbing i barnehagen.

- I barnehagen forteller femåringene at det å ikke ha en venn og ikke få lov til å være med på leken er det aller verste. Det er dette barna selv definerer som mobbing i barnehagen, sa Lund fra scenen.

- Også foreldrene sier at deres angst knyttet til mobbing i barnehagen er at barnet deres ikke skal ha noen å leke med og bli holdt utenfor i lek, fortalte forskeren.

Les mer om forskningsprosjektet Hele barnet, hele løpet her: Hver fjerde voksen bagatelliserer mobbing i barnehagen

Utenforskap

Lund har nylig også forsket på mobbing i høyere utdanning. Hun fant flere likheter mellom mobbing i barnehagen og på universitetet.

- Studentene på universitetet er enige med femåringene i at det å være utenfor og ikke få være med, er det aller verste. Men måten studentene blir holdt utenfor er litt annerledes enn i barnehagen, fortalte Lund.

- Det vi ser som er felles for fenomenet mobbing er opplevelsen av utenforskap, å kjenne seg alene. Når man får følelsen av at man ikke er velkommen i et fellesskap, at man blir stengt ute på ulikt vis, gjør det noe med den psykiske helsen til et menneske, enten man er fem år, 25 år eller 50 år, fortsatte forskeren.

Ny definisjon av mobbing

I forbindelse med Hele barnet, hele løpet utarbeidet Lund og forskerkollegene en ny definisjon av mobbing:

Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller andre barn som krenker barnets opplevelse av å høre til og være en betydningsfull person for fellesskapet.

Den nye definisjonen vektlegger altså barnets opplevelse av krenkelse knyttet til ekskludering fra fellesskapet, og de voksnes rolle i forhold til å tilrettelegge for inkludering av alle barn.

Holdningsarbeid

Forsker Ingrid Lund (høyre) i samtale med Eli Rygg.

Lund påpekte at holdn

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt