Blant deltakerne på arrangementet tirsdag kveld var forsker Ingrid Lund fra Universitetet i Agder. Hun har blant annet vært leder for forskningsprosjektet Hele barnet, hele løpet: Mobbing i barnehagen.
- I barnehagen forteller femåringene at det å ikke ha en venn og ikke få lov til å være med på leken er det aller verste. Det er dette barna selv definerer som mobbing i barnehagen, sa Lund fra scenen.
- Også foreldrene sier at deres angst knyttet til mobbing i barnehagen er at barnet deres ikke skal ha noen å leke med og bli holdt utenfor i lek, fortalte forskeren.
Les mer om forskningsprosjektet Hele barnet, hele løpet her: Hver fjerde voksen bagatelliserer mobbing i barnehagen
Utenforskap
Lund har nylig også forsket på mobbing i høyere utdanning. Hun fant flere likheter mellom mobbing i barnehagen og på universitetet.
- Studentene på universitetet er enige med femåringene i at det å være utenfor og ikke få være med, er det aller verste. Men måten studentene blir holdt utenfor er litt annerledes enn i barnehagen, fortalte Lund.
- Det vi ser som er felles for fenomenet mobbing er opplevelsen av utenforskap, å kjenne seg alene. Når man får følelsen av at man ikke er velkommen i et fellesskap, at man blir stengt ute på ulikt vis, gjør det noe med den psykiske helsen til et menneske, enten man er fem år, 25 år eller 50 år, fortsatte forskeren.
Ny definisjon av mobbing
I forbindelse med Hele barnet, hele løpet utarbeidet Lund og forskerkollegene en ny definisjon av mobbing:
Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller andre barn som krenker barnets opplevelse av å høre til og være en betydningsfull person for fellesskapet.
Den nye definisjonen vektlegger altså barnets opplevelse av krenkelse knyttet til ekskludering fra fellesskapet, og de voksnes rolle i forhold til å tilrettelegge for inkludering av alle barn.
Holdningsarbeid
Forsker Ingrid Lund (høyre) i samtale med Eli Rygg.
Lund påpekte at holdn