Aanestad har en fortid som juridisk rådgiver i Advokatforeningen, og gikk derfra til stillingen som Knowledge Manager i Arntzen de Besche. Derfra gikk turen til Schjødt, hvor han satt i ledergruppen og var sjef for kunnskap og teknologi. Han har vært i Kluge siden høsten 2015.
Hvordan merker Kluges klienter firmaets satsning på kundevennlige, teknologiske løsninger?
Aanestad foran et maleri i foajéen i bygningen der Kluge advokatfirma holder hus.
Vi tilbyr rådgivning gjennom vår digitale portalløsning, en overordnet strukturing av juridiske instrumenter som blant annet får frem risikoelementer i bedriftenes dokumenter, typisk i kontrakter. Vi hjelper også kundene med å strukturere sin kontraktsdatabase i samme portal. Portalen kan også inneholde ulike grunnleggende standarddokumenter som kundene kan bruke, skreddersydde for deres virksomhet, og det vi kaller et live datarom med alle virksomhetens juridiske dokumenter. Portalen blir også et grensesnitt for effektivt samarbeid mellom klientene og våre advokater.
Hva annet kan denne teknologien tilby?
Neste steg er å finne en modell for kunstig intelligens som kan gi klientene våre en virtuell advokat som for eksempel kan vurdere risiko ved en avtale man ønsker å inngå, elle