journalist
Svekket kjøpekraft og litt mer arbeidsmarked gjør ikke at vi firer på ferien av den grunn. Budsjettet er bare litt lavere enn i fjor, viser undersøkelsen som Virke har gjort blant 1904 personer i Norge. Virke er næringslivets reiseorganisasjon.
På denne tiden i fjor oppga nordmenn at de hadde tenkt å bruke 45 800 kroner på ferie, fire tusen mer enn i år.
- Dette ble nedjustert til 39 400 da vi gjorde tilsvarende kartlegging i mai 2016, forteller Line Endresen Norman, direktør for Virke Reise Norge.
Svekket kjøpekraft demper ikke reiselysten
Det tyder på at nordmenn muligens har høyere forventninger til egen pengebruk ved inngangen av året. Ser man på Vestlandet der arbeidsledigheten har økt, er det overraskende små svingninger, ifølge Norman.
- Planene er kanskje litt moderert, men det ser ut til at også vestlendinger legger opp til relativt høye feriebudsjetter, sier Norman.
Det til tross for at kjøpekraften er redusert det siste året. Det er fordi vi fikk en lavere gjennomsnittlig lønnsvekst enn prisveksten. Man kan være litt i tvil om dette har gått opp for folk ennå, uttalte sentralbanksjef Øystein Olsen til NRK i desember.
- Generelt er det troen på næringslivet og egen jobbsikkerhet som påvirker hvor mye penger vi vil bruke på feriereiser, sier professor Nina Marianne Iversen ved Handelshøyskolen BI til forskning.no.
Mellom 20 og 30 000 kr
Av dem som har planlagt årets feriebudsjett, oppgir 21 prosent at de vil bruke mellom ti tusen og 30 000 kroner per husstand. Den mest typiske familien vil bruke mellom 20 000 og 30 000 kroner.
Men siden 20 prosen