Utdanning
24.03.2017
Når det gjelder den politiske skoledebatten i vårt land, henvises det stort sett til PISA-resultater som om PISAs mål skulle være identiske med skolens mål. Vi har i altfor liten grad en skolepolitisk debatt om i hvilken grad PISA er med å fremme en god skole.
En tar det nærmest for gitt at PISA-resultater er et svar på hvordan det står til i skolen. Før PISAs inntog i norsk skole hadde man i større grad fokus på skolens hovedmål og hva som er nedfelt i skolelov og læreplan, slik som dannelse, solidaritet, samarbeid ... «gagns menneske». Dette er kvaliteter som dessuten synes å være svært viktige for å klare seg i samfunn og arbeidsliv. Vi har mye forskning som viser slike sammenhenger.
Nå dreier skoledebatten seg i stor grad om testresultater på PISA, rangeringer og læringstrykk. Begrepet læringstrykk som brukes i denne debatten, hviler etter min vurdering på manglende elementære kunnskaper i læringspsykologi.
Hva måler PISA?
PISAs forskere er ærlige nok og gjør det klart at de ikke forholder seg til de ulike lands læreplaner. En har i PISA valgt ut fagfeltene matematikk, lesing og naturfag. Det er her interessant å legge merke til at en i stor grad synes å vektlegge resultatene på disse prøvene som et gyldig resultat for hele skolens virksomhet. Resten av skolens fag og mål er holdt utenfor, for eksempel historie, fremmedspråk, praktiske fag og estetiske fag. Sosial læring blir nærmest å
Gå til medietNå dreier skoledebatten seg i stor grad om testresultater på PISA, rangeringer og læringstrykk. Begrepet læringstrykk som brukes i denne debatten, hviler etter min vurdering på manglende elementære kunnskaper i læringspsykologi.
Hva måler PISA?
PISAs forskere er ærlige nok og gjør det klart at de ikke forholder seg til de ulike lands læreplaner. En har i PISA valgt ut fagfeltene matematikk, lesing og naturfag. Det er her interessant å legge merke til at en i stor grad synes å vektlegge resultatene på disse prøvene som et gyldig resultat for hele skolens virksomhet. Resten av skolens fag og mål er holdt utenfor, for eksempel historie, fremmedspråk, praktiske fag og estetiske fag. Sosial læring blir nærmest å