Første steg
09.12.2016
Barnehageansatte fabrikkerer tall, ord og forklaringer for å tilfredsstille kravene i de lovpålagte kvalitetsrapportene, viser dansk doktorgrad.
Kvalitet er som aldri før i fokus som et fenomen som påkaller seg politiske og styringsmessige interesser og initiativ. Det gjelder også kvaliteten i barnehagen. I 2010 inngikk kommunene og regjeringen i Danmark en økonomiavtale, som forplikter kommunene til å dokumentere «den faglige kvaliteten i barnehagene».
Den faglige kvaliteten skal dokumenteres som «resultater og effekter» som kan sammenlignes på tvers av barnehager og kommuner. Dermed var accountability, eller på norsk: regnskapsplikt kommet til det pedagogiske området - og med det en spesifikk form for kvalitetsstyring, som gir institusjoner og forvaltningen en veldig vanskelig oppgave. For hvordan skal man dokumentere faglig kvalitet i barnehagen og sammenligne resultatene?
FELTARBEID I BARNEHAGER
Doktoravhandlingen har hentet sin teoretiske inspirasjon fra Michel Foucault, og har et empirisk utgangspunkt i et langvarig etnografisk feltarbeid i to barnehager i en stor dansk kommune. Den problematiserer kvalitetsrapportering som en historisk spesifikk styringsteknologi; en måte å styre kommuner og barnehager på som får betydning for hvordan det er mu
Gå til medietDen faglige kvaliteten skal dokumenteres som «resultater og effekter» som kan sammenlignes på tvers av barnehager og kommuner. Dermed var accountability, eller på norsk: regnskapsplikt kommet til det pedagogiske området - og med det en spesifikk form for kvalitetsstyring, som gir institusjoner og forvaltningen en veldig vanskelig oppgave. For hvordan skal man dokumentere faglig kvalitet i barnehagen og sammenligne resultatene?
FELTARBEID I BARNEHAGER
Doktoravhandlingen har hentet sin teoretiske inspirasjon fra Michel Foucault, og har et empirisk utgangspunkt i et langvarig etnografisk feltarbeid i to barnehager i en stor dansk kommune. Den problematiserer kvalitetsrapportering som en historisk spesifikk styringsteknologi; en måte å styre kommuner og barnehager på som får betydning for hvordan det er mu