Kristin Bolstad har komponert et verk med én tone, Einar Stray har gjort ferdig et popalbum om fordommer og Anette Askvik skriver låter til et nytt album om gravitasjon. Alle tre har hatt arbeidsstipend det siste året for å utvikle seg som komponister og låtskrivere.
- Arbeidsstipend er en måte å kjøpe fri tid, så dette siste året har jeg fått komponert mye mer enn ellers, både elektro-akustiske stykker og romspesifikke verk, sier Kristin Bolstad.
Det siste året har 35 komponister og låtskrivere i ulike sjangre skapt musikk på statens regning. Nå er det snart nye kunstnere som får sjansen. Det er fire ledige stipend for komponister i år og tjue ledige hjemler for populærkomponister. De tildeles i mars.
Har skrevet verk over én tone
Kristin Bolstad (35) har brukt deler av arbeidsstipendet til å skrive et verk med én tone. Komposisjonen Sound/In light varer i en halvtime og synges av fire kvinner på unison C. I løpet av stykket skifter de oktav, vokaler og dynamikk, og stoppeklokka er dirigent.
Kristin forklarer at lyden utvikler seg fra myk nøytral klang til spisse lyder og til slutt roping.
- Dynamikk og vokaler driver stykket fremover. Likevel er det utrolig krevende å synge en tone i en halvtime. Det interessante er hvordan lyden blir i rommet, sier Kristin.
Verket hennes er komponert til lysinstallasjonen av James Turell i vanndepotet under Ekebergparken i Oslo og er en tolkningsnøkkel til å forstå hva han vil med lyssettingen. I løpet av 2017 blir det tolv konserter i dette rommet, som har buer og hvelvinger.
- Lyden er en nøkkel til å oppleve rommet. Når vi synger, trigges det overtoner og frekvenser og tilslutt kortslutter det, som en TV som går i skurr. Da vil folk i rommet oppleve hvit støy, og det er