Dagligvarehandelen
28.02.2017
Fryselagrene er fulle av lam. Nå går bransjen sammen om å gjøre lam til et helårsprodukt, og ikke bare sesongvare.
Etter mange år med underskudd på lam har bøndene tatt grep og økt produksjonen betydelig. Men veksten har kommet raskere enn etterspørselen. Det produseres mer enn butikkene klarer å selge i lammesesongene påske, høst og jul. Dermed er fryselagrene fylt opp med norsk lammekjøtt. Nå tar industrien og handelen sats for å gjøre lam tilgjengelig hele året.
Helårsprodukt
- I Norge har det tradisjonelt vært tre bruksområder for lam: fårikål, pinnekjøtt og lammelår. Om vi skal få redusert lammebeholdningen på lager og dessuten møte den produksjonen vi har av norsk lammekjøtt nå, må vi gjøre lam til helårsprodukt, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura til Dagligvarehandelen.
Tidligere denne måneden ble det kjent at det ligger ove
Gå til medietHelårsprodukt
- I Norge har det tradisjonelt vært tre bruksområder for lam: fårikål, pinnekjøtt og lammelår. Om vi skal få redusert lammebeholdningen på lager og dessuten møte den produksjonen vi har av norsk lammekjøtt nå, må vi gjøre lam til helårsprodukt, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura til Dagligvarehandelen.
Tidligere denne måneden ble det kjent at det ligger ove