Ifølge Klassekampen er krimsaker den typen stoff utløser flest nytegninger av abonnement. På de tre månedene var det 822 lesere som tegnet et abonnement i en Amedia-avis via en krimsak. Rett bak følger næringslivsartikler, med 792 abonnement tegnet. Oppsiktsvekkende eller sterke personlige historier, hendelsesnyheter og boligsaker sluset inn henholdsvis 435, 311 og 260 abonnenter.
Nederst på fristelista havner saker om kulturlivet, som anmeldelser og omtaler av arrangementer, som trakk 36 lesere innenfor betalingsmurene. Politiske saker og idrett skårer også lavt og trakk henholdsvis 49 og 41 lesere.
Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland sier til avisen at desken nå minner om et meglerbord.
Medieforsker Tanja Storsul advarer på sin side mediene fra å jage salgstallene for hardt fordi det kan kan sage av greinen mediene sitter på.
- Stoffmiksen er viktig. Når man går inn i en avis som leser, så forventer man å finne ikke bare et enkelt saksfelt, men et helt univers av saker og vinklinger. Også grundigere artikler og kommentarer bidrar til å styrke troverdigheten som mediene er helt avhengige av, sier Storsul.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia har over lengre tid skrytt av aID-vekst. Foto: Martin Huseby Jensen