I tillegg til forslaget om et meritteringssystem for undervisning, som alle nå blir pålagt å utvikle og innføre i løpet av to år, var noe av det statsråden var mest opptatt av en nasjonal konkurransearena for utdanning, samt etønske omå se på modeller for at studieprogram og utdanning kan blifagfellevurdert, slik det gjøresiforskningen.
Vil fagfellevurdereutdanning
Flereinstitusjoner praktiserer fagfellevurdering allerede, både ved hjelp av eksterne og internt. Og høgskoler som ikke er selvakkrediterende, altså ikke får lov til å opprette studier på egen kjøl, må jo få slik fagfellevurdering fra NOKUT, påpeker for eksempel rektor Johann Roppen og direktør Jacob Kjøde ved Høgskulen iVolda.
- Vi praktisererfagfellevurdering også utenom NOKUT, når vi oppretter nye studier, sier Kjøde til Khrono. I sosiale medier er det også enkelte som påpeker at dette ikke er noe nytt. Fagfellevurdering av studieprogram har vi hatt før. Snakk med de som har levd en stund!, skriver Marit Eriksen fra Høgskolen i Østfold på Khronosfacebookprofil.
Isaksen trakk fram blant annet NTNU som ermed i et det faglige samarbeidet Nordic Five Tech der dette også blirgjort.
Kan evaluerehverandre
- Institusjonene kan være med å vurdere og evaluere hverandre, og dette vil komme studentene til gode, saIsaksen.
Prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, siertil Khrono etter konferansen at NTNU også praktiserer fagfellvurdering av studierinternt.
- Når det gjelder Nordic Five Tech så sammeligner vi utdanninger blant annet med eksterne, slik som Chalmers tekniske universitet i Sverige og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), for eksempel, sierKjelstad, og leggertil:
- Vi foretar også enkelte fagfellevurderinger internt, der kolleger kommer medtilbakemeldinger.
Kjeldstad understreker at vurderingene må skje utifra grundig dokumentasjon av undervisnings- ogstudieprogrammene.
Prorektor for utdanning