AddToAny

Instagram ypper mot Snapchat - fyller skjermen med reklame

Instagram ypper mot Snapchat - fyller skjermen med reklame
En av Snapchats mest populære funksjoner har vært Snapchat Stories, der brukerne kan laste opp en hel serie med bilder og videoer - en såkalt Story - som er synlig for alle følgere i 24 timer.
I august lanserte Facebook-eide Instagram en ny funksjon kalt Instagram Stories, og det var ikke bare navnet de hadde rappet fra konkurrenten. Den grunnleggende mekanismen i funksjonen er den samme som Snapchat har popularisert de siste årene.

Med Instagram Stories forsøker bildetjenesten å senke terskelen for hvilke bilder brukerne legger ut. Formatet inviterer til mer personlige og mindre høytidelige bilder og videoer, ettersom innholdet uansett forsvinner etter et døgn. Ifølge Instagram bruker nå mer enn 150 millioner unike brukere Stories hver dag, noe som er en vekst på 50 prosent fra oktober.

- Fyller hele skjermen Enda mer interessant for Instagram er det kanskje at en tredjedel av de mest viste fortellingene kommer fra merkevarer og annonsører. Nå følger Instagram derfor også etter Snapchat med nye reklameformater som skal dukke opp mellom klippene fra venner og andre profiler brukerne følger.

- Dette er et kreativt og altoppslukende format som gir annonsørene mulighet til å målrette seg mot alle de som er viktige for dem. For første gang kan man få et annonseformat på Instagram som fyller hele skjermen, forklarer Amy Cole, som er sjef for merkevareutvikling i Instagram, overfor Kampanje.

Selskapet lanserer samtidig analyseverktøy for Instagram Stories, som gjør det mulig å se rekkevidde, engasjement og hvor mange som forlater en Story på Instagram.

Ingen norske annonsører fra start I første omgang er formatet kun tilgjengelig for spesielt inviterte annonsører, men vil trolig åpnes opp for flere etter hvert.

- Vi har inngått et samarbeid med over 30 partnere fra hele verden, som Adidas, L'Oréal og McDonald's, i flere ulike kategorier og regioner. Vi kommer til å jobbe tett med våre partnere for å finne ut hva de trenger og hvilke opplevelser som fungerer best for brukerne, sier Cole.

Ingen norske annonsører er foreløpig på plass, forteller Facebook Norge-sjef Rune Paulseth.

- Jeg kan ikke si nøyaktig når norske annonsører vil få mulighet, men vi vil se internasjonale annonsører som retter seg mot norske brukere, sier han til Kampanje.

- Hvor mange norske brukere har dere på Instagram Stories?

- Vi gir ikke ut tall for hver enkelt region, men 150 millioner på verdensbasis er en ganske signifikant vekst fra oktober, sier Cole.

- Ønsker dere å slå Snapchat på deres banehalvdel med denne lanseringen?

- For oss handler om å være sikre på at vi bygger det rette produktet og de rette opplevelsen for våre brukere. Da vi lanserte Instagram Stories ønsket vi å være sikker på at vi forstod hvordan brukerne og merkevarer tok det i bruk. Derfor gleder vi oss over veksten vi har sett, og at en tredjedel av de mest sette historiene er fra merkevarer og selskaper. Både de nye analyseverktøyene og det nye reklameformatet handler om å være sikker på at produktet vårt er helt riktig for brukerne.

Nytt på Instagram:

Slik kan de nye annonsene se ut, her eksemplifisert med Asos, når de dukker opp i Instagram Stories. Foto: Instagram.

Lanserer nytt reklameformat i dag.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Største børsnotering siden 2010. IT-selskapet Evry planlegger å noteres på hovedindeksen på Oslo Børs. Børsnoteringen blir den største i Norge siden 2010. Selskapet skal i forbindelse med børsnoteringen hente 3 milliarder kroner.
article_web Kampanje 23.05.2017
Dropper bindingstider og har Elle på kundelisten.
article_web Kampanje 23.05.2017
Lars Galtung svarer på kritikken fra Hilde Charlotte Solheim. Journalist Hilde Charlotte Solheim mener Tine dreper merkevaren sin ved å sette Jarlsberg på osten som i fremtiden skal lages i Irland og USA.
article_web Kampanje 22.05.2017
Både 71 grader nord og Neste sommer avsluttet sesongen med 200.000 færre seere enn i fjor. Tidligere fotballproff Ole Martin Årst vant årets sesong 71 grader nord - Norges tøffeste kjendis, som er den åttende i rekken.
article_web Kampanje 22.05.2017
Slik blir merkevaren en del av kundens liv, skriver Adrian Peretz. Image-text: Suksess: I den amerikanske serien Modern Family klarte Apple å integrere sine merkevarer i en hel episode.
article_web Kampanje 22.05.2017

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forste-steg fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kirkegarden kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt