Spørsmål rundt hvilke kvalifikasjoner ledere i universitets- og høgskolesektoren trenger debatteres både innenfor og utenfor akademia. Som ansvarlig for rekrutteringsprosessene for sju av disse lederstillingene ved NTNU har jeg gjort meg noen tanker som jeg mener bør ha generell relevans. Hva slags lederutfordringer står universitetene overfor, og hvilke egenskaper er de viktigste for å fylle rollen som faglig leder påinstituttnivå?
Instituttlederens viktigste rolle er å legge forholdene til rette for at den enkelte medarbeider kan gjøre en best mulig jobb når det gjelder forskning og undervisning. Universitetet har svært høyt kompetente og selvstendige medarbeidere. Instituttleder skal se både den enkelte medarbeider og den samlede faglige aktiviteten og bidra til at alle får utnyttet sitt potensial bestmulig.
Arbeidsmåter i akademia er i endring, og utviklingen går i retning mer kollektive arbeidsformer. Dette gjelder både forskning og undervisning. Tverrfaglighet, prosjektarbeid og nye undervisningsfor