Den som lar kunnskap gå foran det å se, kan ikke oppnå fornemmelsen av skjønnhet. Evnen til å se trenger inn til det indre, mens kunnskap er en kretsing rundt det egentlige. For å forstå skjønnhet skal man la intuisjonen arbeide, før man begynner å bedømme. Å ha funnet det essensielle skyldes intuisjonen, ikke intellektet. Det vil si at man får den egentlige forståelse ved å se, snarere enn gjennom kunnskap. Ofte opplever man å ha nådd en sannhet uten å kunne gi en forklaring. Skjønnhet er en slags mystikk. Derfor kan man ikke forklare den godt nok med intellektet. En ren intellektuell oppfattelse mangler dybde.
- Yanagi SÃ 3 etsu (1940)
Hva er det som gjør at visse romlige omgivelser gir oss følelsen av å høre til, selv om vi befinner oss på andre siden av kloden? Hva det er som gir oss energi og overskudd og løfter sinnet vårt?
Når man stiller spørsmål av den typen, forventer de fleste et empirisk begrunnet svar. Og det finnes jo de som har prøvd. Ifølge boken A Pattern Language av Christopher Alexander handler god arkitektur om å følge mønstre. Dersom vi avdekker og gjenskaper disse mønstrene, vil både ufaglærte og faglærte kunne skape gode omgivelser, basert på tusenvis av år med prøving og feiling. Ikke overraskende blir Alexander og liknende teoretikere ofte dratt fram av de som er kritiske til nåtidens arkitektur og byplanlegging, og som mener dårlig arkitektur skyldes en manglende evne til å verdse