Dagligvarehandelen
25.04.2017
Hva kommer først? Kunder som etterspør, eller dagligvarekjeder som bestemmer seg for å endre kurs?
Næringspolitisk direktør i Norgesgruppen Bård Gultvedt fikk tyn av Bondelaget og fra egne rekker fordi Norgesgruppen som sistemann ut av dagligvarekjedene, bestemte seg for å ikke selge egg fra burhøns lenger. Hans begrunnelse var: «Vi tror at utfasing av buregg gir det beste grunnlaget for å møte morgendagens forbrukere».
Selv om du som leser dette, ganske sikkert tenker at jeg nå skal harselere over konkurrent Norgesgruppen - så skal jeg faktisk ikke det. Da vi i Rema 1000 gjorde dette i 2012, var det av samme årsak. Vi ble klar over hvor stort engasjement det var hos kundene våre, og sånn sett var ikke argumentasjonen vår mer nobel enn som så.
Men hele dette caset lærte oss noe. Vi inngikk et samarbeid med Dyrevernalliansen i 2014. Samarbeidet er rådgivning om dyrevelferd. Dyrevernalliansens representanter får innsyn og tilgang til store deler av vår industri og produksjon. Det har vært et fantastisk samarbeid - med konstruktiv dialog
Gå til medietSelv om du som leser dette, ganske sikkert tenker at jeg nå skal harselere over konkurrent Norgesgruppen - så skal jeg faktisk ikke det. Da vi i Rema 1000 gjorde dette i 2012, var det av samme årsak. Vi ble klar over hvor stort engasjement det var hos kundene våre, og sånn sett var ikke argumentasjonen vår mer nobel enn som så.
Men hele dette caset lærte oss noe. Vi inngikk et samarbeid med Dyrevernalliansen i 2014. Samarbeidet er rådgivning om dyrevelferd. Dyrevernalliansens representanter får innsyn og tilgang til store deler av vår industri og produksjon. Det har vært et fantastisk samarbeid - med konstruktiv dialog