Arkitektur N
09.12.2016
Årets siste nummer av Arkitektur N handler om tre. Det er et dobbeltnummer, så vi har jobbet med det en god stund, og øverst i bunken jeg har hatt foran meg ligger en tynn paperback fra studietiden: The Nature and Art of Workmanship av David Pye, fra 1968.
David Pye var professor i møbeldesign ved Royal College of Art, og arbeidet i tre. Boken er den aller beste beskrivelsen jeg kjenner til av forholdet mellom hånd og hode, mellom håndverk og formgivning - workmanship og design.
"Design proposes, workmanship disposes", sier Pye. Å prosjektere er å foreslå. Det er den praktiske utførelsen som avgjør om resultatet blir godt eller dårlig. Og ikke bare det: håndverket kommer faktisk først. Det var først etter at steinhuggeren hadde funnet ut hvordan man kunne hugge blokker, at arkitekten kunne tegne hus av stein. Det er første etter at massivtreelementet er blitt en praktisk realitet, at arkitekter og ingeniører kan tegne høyhus i massivtre.
Råmaterialer har liten verdi i seg selv, sier Pye. Uten keramikeren er leiren bare en klump våt jord. Gode materialer er en myte. "Engelsk valnøttre er ikke et bra materiale. Det meste av treet er bare peisved og
Gå til mediet"Design proposes, workmanship disposes", sier Pye. Å prosjektere er å foreslå. Det er den praktiske utførelsen som avgjør om resultatet blir godt eller dårlig. Og ikke bare det: håndverket kommer faktisk først. Det var først etter at steinhuggeren hadde funnet ut hvordan man kunne hugge blokker, at arkitekten kunne tegne hus av stein. Det er første etter at massivtreelementet er blitt en praktisk realitet, at arkitekter og ingeniører kan tegne høyhus i massivtre.
Råmaterialer har liten verdi i seg selv, sier Pye. Uten keramikeren er leiren bare en klump våt jord. Gode materialer er en myte. "Engelsk valnøttre er ikke et bra materiale. Det meste av treet er bare peisved og