I skolen
04.02.2017
Skolemat har i lang tid vært et naturlig innslag i den svenske skolen. De siste tiårene har skolematen fått et kvalitetsløft med sterk vekt på næringsinnhold og økologi.
MALMÖ: Djupadalsskolan i Malmö, med elever fra barnehage til og med femte trinn i grunnskolen, har et av Sveriges første skolekjøkken med skolemat som nesten helt er laget av økologiske råvarer. Skolematen støttes helhjertig opp av rektor Christina Simfelt.
− For oss er den et middel til å leve opp til kravet om likeverdig behandling av elevene, men også en garanti for at barnet får et næringsrikt måltid. Skolematen påvirker hele innlæringen positivt, sier hun.
Legger vekt på pedagogiske måltider. − Maten betyr så mye mer enn bare det å spise. Det er viktig at en voksen sitter sammen med elevene under måltidet, for å slå ring om et trivelig miljø og å snakke om hva vi spiser fra ulike synsvinkler, sier Christina Simfelt.
Alle måltider tilberedes på Djupadalsskolan, cirka 1000 porsjoner per dag. Måltider til de nær 600 elevene på skolen, samt til barnehager i nærområdet.
− Både elever og foreldre setter pris på vårt økologiske konsept. I dag har vi lykkes med å nå nesten 100 prosent andel av økologiske råvarer i maten (96 prosent ifølge seneste beregning, journ. anm. ) Vi velger råvarer etter årstid og så kortreist som mulig. Jeg er overbevist om at skolene på sikt bare kommer til å servere økologisk mat, sier Christina Simfelt.
Elevene deltar sammen med personalet i skolematordningen i spesielle matråd som møtes seks ganger i året.
− Det er viktig at elevene får fremme sine synspunkter og ønsker, mener rektor Christina Simfelt.
Skolemat blir stadig viktigere. I Malmö er det den kommunale virksomheten Malmö skolrestauranger som tilbereder og serverer mat i kommunens barnehager og grunnskoler. Monica Olofsson er seksjonssjef og kjøkkensjef på Djupadalsskolan og har arbeidet med skolemåltider siden 1986.
− Det er en helt
Les opprinnelig artikkel− For oss er den et middel til å leve opp til kravet om likeverdig behandling av elevene, men også en garanti for at barnet får et næringsrikt måltid. Skolematen påvirker hele innlæringen positivt, sier hun.
Legger vekt på pedagogiske måltider. − Maten betyr så mye mer enn bare det å spise. Det er viktig at en voksen sitter sammen med elevene under måltidet, for å slå ring om et trivelig miljø og å snakke om hva vi spiser fra ulike synsvinkler, sier Christina Simfelt.
Alle måltider tilberedes på Djupadalsskolan, cirka 1000 porsjoner per dag. Måltider til de nær 600 elevene på skolen, samt til barnehager i nærområdet.
− Både elever og foreldre setter pris på vårt økologiske konsept. I dag har vi lykkes med å nå nesten 100 prosent andel av økologiske råvarer i maten (96 prosent ifølge seneste beregning, journ. anm. ) Vi velger råvarer etter årstid og så kortreist som mulig. Jeg er overbevist om at skolene på sikt bare kommer til å servere økologisk mat, sier Christina Simfelt.
Elevene deltar sammen med personalet i skolematordningen i spesielle matråd som møtes seks ganger i året.
− Det er viktig at elevene får fremme sine synspunkter og ønsker, mener rektor Christina Simfelt.
Skolemat blir stadig viktigere. I Malmö er det den kommunale virksomheten Malmö skolrestauranger som tilbereder og serverer mat i kommunens barnehager og grunnskoler. Monica Olofsson er seksjonssjef og kjøkkensjef på Djupadalsskolan og har arbeidet med skolemåltider siden 1986.
− Det er en helt