Farmasiliv
27.09.2016
Frisk apotek i Oslo samarbeider med det engelske nettapotekselskapet Hexpress om forsendelse av legemidler til det norske markedet. Legemiddelverket har vært på tilsyn ved apoteket og har avdekket ulovlige og kritikkverdige forhold.
Tilsynet ved Frisk apotek avdekket en rekke avvik, og Legemiddelverket anser at samarbeidet mellom apoteket og Hexpress Healthcare Ltd. avviker fra de tradisjoner norske apotek har for å fremme riktig og sikker legemiddelbruk. Samarbeidet om forsendelse av reseptpliktige legemidler til det norske markedet har pågått siden oktober i fjor.
Nye importregler krevde norsk apoteksamarbeid
Hexpress, som ble etablert i 2011, tilbyr gjennom nettsidene euroclinix. net og 121doc.net en online legetjeneste der nordmenn kan fylle ut et konsultasjonsskjema og velge medikamentell behandling i ønsket mengde mot utvalgte tilstander innenfor kvinners helse, menns helse, seksuell helse, generell helse, reisemedisin og hudsykdommer.
Skarp kritikk fra tilsynsmyndighetene
Et nytt og strengere regelverk for privatimport av legemidler ved forsendelse ble innført fra 1. oktober i 2015. Fra dette tidspunkt ble det kun tillatt å importere reseptfrie legemidler fra EU/EØS som er reseptfrie og godkjent i Norge. Tidligere var det tilstrekkelig at det var «lovlig ervervet» i innkjøpslandet innen EØS-området. Denne endringen førte til at Hexpress måtte finne en ny løsning for å kunne fortsette å sende reseptpliktige legemidler til kunder i Norge, og selskapet etablerte da et samarbeid med Frisk apotek i Oslo om salg og forsendelse av de aktuelle legemidlene.
I januar dukket Legemiddelverket opp på et uanmeldt tilsyn hos Frisk apotek. Tilsynet omfattet apotekets aktiviteter og oppgaver i forbindelse med samarbeidet med Hexpress. Under tilsynet ble det avdekket en rekke ulovlige og kritikkverdige forhold knyttet til Hexpresssamarbeidet. Ifølge tilsynsrapporten skal Hexpress ha hevdet overfor Frisk apotek at de har 10 000 pasienter i Norge.
Legemiddelverket skriver i tilsynsrapporten at de mener det er kritikkverdig at apoteker Troy Hammer til tross for å ha uttrykt usikkerhet rundt
Nye importregler krevde norsk apoteksamarbeid
Hexpress, som ble etablert i 2011, tilbyr gjennom nettsidene euroclinix. net og 121doc.net en online legetjeneste der nordmenn kan fylle ut et konsultasjonsskjema og velge medikamentell behandling i ønsket mengde mot utvalgte tilstander innenfor kvinners helse, menns helse, seksuell helse, generell helse, reisemedisin og hudsykdommer.
Skarp kritikk fra tilsynsmyndighetene
Et nytt og strengere regelverk for privatimport av legemidler ved forsendelse ble innført fra 1. oktober i 2015. Fra dette tidspunkt ble det kun tillatt å importere reseptfrie legemidler fra EU/EØS som er reseptfrie og godkjent i Norge. Tidligere var det tilstrekkelig at det var «lovlig ervervet» i innkjøpslandet innen EØS-området. Denne endringen førte til at Hexpress måtte finne en ny løsning for å kunne fortsette å sende reseptpliktige legemidler til kunder i Norge, og selskapet etablerte da et samarbeid med Frisk apotek i Oslo om salg og forsendelse av de aktuelle legemidlene.
I januar dukket Legemiddelverket opp på et uanmeldt tilsyn hos Frisk apotek. Tilsynet omfattet apotekets aktiviteter og oppgaver i forbindelse med samarbeidet med Hexpress. Under tilsynet ble det avdekket en rekke ulovlige og kritikkverdige forhold knyttet til Hexpresssamarbeidet. Ifølge tilsynsrapporten skal Hexpress ha hevdet overfor Frisk apotek at de har 10 000 pasienter i Norge.
Legemiddelverket skriver i tilsynsrapporten at de mener det er kritikkverdig at apoteker Troy Hammer til tross for å ha uttrykt usikkerhet rundt