LO-Aktuelt
22.03.2017
Mediemangfoldsutvalget vil å at Staten skal bruke 700 millioner kroner i året for å sikre mediemagfoldet i Norge.
Tirsdag 7. mars la mediemangfoldsutvalget fram sin innstilling. Utvalget har vært ledet av direktøren i Fritt Ord, Knut Olav Åmås. Bakgrunnen for utvalget er de store endringene som skjer i medieverdenen i forbindelse med at mer og mer av medieforbruket skjer på nett. Det gjør at mange aviser opplever et kraftig inntektsfall når annonse- og abonnementsinntekter faller bort.
De siste fem årene har avisenes annonseinntekter gått ned med 1,8 milliarder kroner. Mye av disse annonseinntektene er overtatt av internasjonale nettgiganter som Google og Facebook. Det er anslått at Google og Facebook omsetter reklame rettet mot norske mediebrukere for mer enn fire milliarder kroner årlig.
Grunnlovens §100
Når det norsk mediemangfoldet diskuteres, er det plass for de store ordene om demokrati, ytringsfrihet og Grunnlovens § 100. I utredningen refereres det til Grunnlovens § 100, sjette ledd, der det slås fast at
«[d]et påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale».
Dette er også begrunnelsen for at staten bruker over ni milliarder kroner i året til ulike formål innen mediesektoren. Dett
Les opprinnelig artikkelDe siste fem årene har avisenes annonseinntekter gått ned med 1,8 milliarder kroner. Mye av disse annonseinntektene er overtatt av internasjonale nettgiganter som Google og Facebook. Det er anslått at Google og Facebook omsetter reklame rettet mot norske mediebrukere for mer enn fire milliarder kroner årlig.
Grunnlovens §100
Når det norsk mediemangfoldet diskuteres, er det plass for de store ordene om demokrati, ytringsfrihet og Grunnlovens § 100. I utredningen refereres det til Grunnlovens § 100, sjette ledd, der det slås fast at
«[d]et påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale».
Dette er også begrunnelsen for at staten bruker over ni milliarder kroner i året til ulike formål innen mediesektoren. Dett