Universitetsavisa
24.03.2017
Men hva var det studentene gjorde der bak de sølvblanke skjermene? Jobbet de? Skrev de notater? Surfet på nettet? Leste nettaviser eller sjekket Facebook? Gjesteskribent Hilde Gunn Slottemo skriver om å forelese i den nye tid.
En fortidig lærers daglige rutiner: et blikk ut over undervisningsrommet gir et inntrykk det er mulig å tolke for den kyndige: nedslåtte øyne, bøyde hoder under nystylete frisyrer? Flakkende blikk, øyekast ut gjennom vinduet? En stille hvisking, litt mumlende knising fra bakerste benk? Et pennal, noen penner, skrivepapir. Luer lagt på skrivepulten, jakker uvørent slengt over en stolrygg, en bag eller veske støttet opp mot pulten. Alt fullt av budskap mulig å lese for en erfaren lærer. Var studentene trøtte etter helga? Var de motivert for en intens time med samfunnsøkonomi, religionskunnskap eller sykepleiehistorie? Måtte hun starte dagen med en vits eller morsom fortelling for å fange oppmerksomheten deres? Krydre forelesninga med anekdoter og gode eksempler, eller kunne hun gå rett på de faglige poengene, den teoretiske debatten, den abstraherte kunnskapen?
Les merGjennom lange tider har dyktige lærere lært kodene for å nå fram til studentene og skape kunnskap, motivasjon, engasjement og glede. De har kunnet faget sitt og de har kunnet kunsten å trykke på de riktige knappene for å vinne de unges oppmerksomhet og interesse.
På 2000-tallet endret dette seg. Datateknologien skapte nye samhandlinger i forholdet mellom lærer og student. Flate, sølvgrå laptoper forandret lesesaler, arbeidsværelser og forelesningsrom og gjorde at kommunikasjonen mellom student og lærer måtte læres på nytt, for begge