Arkitektur N
04.05.2017
Første trinn av den sårt tiltrengte oppgraderingen av Kon-Tiki Museet på Bygdøy er gjennomført.
Da kunsthistorikeren Martin Biehl overtok direktørrollen på Kon-Tiki Museet høsten 2015 innså han ganske raskt at museet trengte en overhaling. Det var Thor Heyerdahl selv som fikk bygget den nåværende museumsbygningen i 1957, med Frithjof Stoud Platou som arkitekt.
Den omfattende oppgraderingsprosessen ble delt inn i to trinn, der trinn én er gjennomført. For museet var det viktig å begynne med inngangspartiet og foajeen. Det lå også i oppdraget å se på eksisterende kontorfasiliteter på første plan, samt tilretteleggelse av en kantine med tilstøtende møterom i andre etasje.
Første befaring på museet avslørte at inngangspartiet og foajeen hadde grodd igjen i årenes løp. Det var påført lag på lag med delvise oppussinger som hadde resultert i en salig miks av løsninger og stilarter.
Martin Biehl inviterte alle de ansatte til en felles workshop for å kartlegge ønsker og behov. Det ble laget en modell av resepsjonsområdet med brikker som representerte de ulike funksjonene. Prosessen resulterte i en total omleggelse av hele lokalet.
Den største utfordringen var å skape en gjennomgående gulvflate i hovedrommet, som over tid hadde fått r
Gå til medietDen omfattende oppgraderingsprosessen ble delt inn i to trinn, der trinn én er gjennomført. For museet var det viktig å begynne med inngangspartiet og foajeen. Det lå også i oppdraget å se på eksisterende kontorfasiliteter på første plan, samt tilretteleggelse av en kantine med tilstøtende møterom i andre etasje.
Første befaring på museet avslørte at inngangspartiet og foajeen hadde grodd igjen i årenes løp. Det var påført lag på lag med delvise oppussinger som hadde resultert i en salig miks av løsninger og stilarter.
Martin Biehl inviterte alle de ansatte til en felles workshop for å kartlegge ønsker og behov. Det ble laget en modell av resepsjonsområdet med brikker som representerte de ulike funksjonene. Prosessen resulterte i en total omleggelse av hele lokalet.
Den største utfordringen var å skape en gjennomgående gulvflate i hovedrommet, som over tid hadde fått r