Magma
12.12.2016
MÅLET MED all markedsføring - uansett perspektiv - er å oppnå forretningssuksess. Gode finansielle resultater i bedrifter handler ofte i praksis om god markedsføring.
Økonomiavdelingen, finans, HR og produksjon er selvsagt viktig, men vil bety svært lite om ikke god markedsføring skaper etterspørsel etter varer og tjenester. Eller for å sitere Marketing Mangement, Philip Kotlers klassiske bok i markedsføring: «There must be a top line for there to be a bottom line. » Markedsføring er et vanskelig fagfelt og innebærer en rekke tøffe beslutninger for ledere. God markedsføring er ikke et resultat av tilfeldigheter, men handler om god planlegging og analytisk tilnærming til beslutningsproblemer. Det gjelder vel så mye i dagens situasjon, hvor mange bedrifter er midt oppe i en digital transformasjon, noe som utfordrer etablerte forretningsmodeller.
Markedsføring som praksisfelt er gammelt - svært gammelt - men historikerne er enige om at markedsføring som akademisk disiplin sprang ut av anvendt samfunnsøkonomi ved starten av det 20. århundre (se for eksempel Robert Bartels, 1988, The History of Marketing Thought).
Enkelte tror at markedsføring er et «mykt» fagfelt, et fagfelt som mest handler om å lage visuell og vakker reklame, fremstille kunstferdige designelementer og føre «kloke» samtaler med kunder. Ja, markedsføring handler selvsagt om dette også, da praktisk markedsføring nettopp er en kombinasjonen av kunst og vitenskap. God markedsføring bygger på kunnskap og innsikt, men den siste lille kreative touch er
Gå til medietMarkedsføring som praksisfelt er gammelt - svært gammelt - men historikerne er enige om at markedsføring som akademisk disiplin sprang ut av anvendt samfunnsøkonomi ved starten av det 20. århundre (se for eksempel Robert Bartels, 1988, The History of Marketing Thought).
Enkelte tror at markedsføring er et «mykt» fagfelt, et fagfelt som mest handler om å lage visuell og vakker reklame, fremstille kunstferdige designelementer og føre «kloke» samtaler med kunder. Ja, markedsføring handler selvsagt om dette også, da praktisk markedsføring nettopp er en kombinasjonen av kunst og vitenskap. God markedsføring bygger på kunnskap og innsikt, men den siste lille kreative touch er