I skolen
29.04.2017
Alle tenker vel at engelsktimene er flerspråklige? De fleste av oss som underviser i engelsk holder oss ikke strengt til engelsk i hver eneste engelsktime gjennom hele skoleåret.
Vi forklarer gjerne litt grammatikk på norsk, og oversetter ofte ett eller flere ord til norsk for elevene. Vi tar hensyn til at elevene stort sett ikke er morsmålsbrukere av engelsk og tilpasser undervisningen til elevenes behov. På denne måten blir engelsktimene en flerspråklig situasjon, hvor engelsk og norsk møtes. Likevel kan det hende at engelsktimene ikke er flerspråklige nok.
Antallet elever med et annet hjemmespråk
enn norsk er nemlig sterkt økende. I dag finnes det knapt én eneste skoleklasse i landet hvor ikke minst én elev ikke snakker norsk hjemme. Dette har lenge vært høyt oppe på agendaen til skoleledere og lærere. Det har vært lagt ned et omfattende arbeid i å tilby elever med annet hjemmespråk enn norsk en tilpasset opplæring i norskfaget. Å gi elevene de nødv
Les opprinnelig artikkelAntallet elever med et annet hjemmespråk
enn norsk er nemlig sterkt økende. I dag finnes det knapt én eneste skoleklasse i landet hvor ikke minst én elev ikke snakker norsk hjemme. Dette har lenge vært høyt oppe på agendaen til skoleledere og lærere. Det har vært lagt ned et omfattende arbeid i å tilby elever med annet hjemmespråk enn norsk en tilpasset opplæring i norskfaget. Å gi elevene de nødv