Det er kanskje naturlig at de største leve- randørene ikke legger opp sitt utviklingsar- beid med tanke på neste Elmia Wood. John Deere lanserte sine nye G-maskiner i Skott- land for halvannet år siden, mens Komat- su Forest har sluppet sine nye modeller mer fortløpende. Det er i hvert fall de litt mindre aktørene som har vært mest meddelsomme i forkant av årets Elmia.
NY BESTANDSGÅENDE En lenge varslet lansering er at Rottne vil presentere en ny versjon av sin bestandsgå- ende tynningsmaskin H8. Det er Ole Thomas Fladby i Skogteknikk AS svært glad for. - Den gamle serien har vært utsolgt lenge, vi har ikke kunnet dekke den ganske store etterspørselen som det er etter denne mas- kintypen, som Rottne nå i mange år har vært alene om på det norske markedet, forteller han. Og han bedyrer at den nye H8D,
som er navnet på den nye versjonen, vil være tro mot konseptet bestandsgående tyn- ningsmaskin. - Den er ikke større enn for- gjengeren og bare ubetydelig tyngre. Men ny drivlinje gir bedre framkommelighet og gjør maskinen enklere å kjøre. Kranen er forster- ket og mer robust, det er utviklet en ny serie med sylindere og vi har skiftet slangeleveran- dør. Hytta er også ny, den er enklere å tilte og har nå blitt like romslig som på de øvrige hogstmaskinene fra Rottne, forteller Fladby. Noe mer nølende må han også innrømme at prisen har økt. - Den blir rundt 150 000 kroner dyrere, mesteparten av denne øknin- gen ligger i den nye motoren med AdBlue tilsetning. Fladby sier de vil begynne å selge H8D-maskiner umiddelbart, men kan ikke love levering før ved årsskiftet.
Han forteller ellers at Rottne Industri AB nettopp har fått ny VD, det dreier seg om internt opprykk, konstruksjonssjefen Tobi- as Johansson har tatt over direktørstolen. - Han vet hva som skal til og samtidig har styret gitt en klar marsjordre om at produk- sjonen skal økes, sier Fladby fornøyd.
NYE LASSBÆRERE FRA ECO LOG
Den svenske produsenten Eco Log vil pre- sentere nye versjoner av sine to største lass- bærere, disse har fått navnene 574E og 594E. Mens Ecolog-maskinene hittil har vært utstyrt med motorer fra Mercedes- Benz er disse forsynt med Volvo Penta- motorer, hytta er også ny. Det skjer også ting på eiersiden i Eco-Log, i januar ble aksjema- joriteten overdratt til fondet Accent Equity 20