Debatten som har vært rundt dette, bærer preg av sprikende virkelighetsoppfatninger, ideologi og stiliserte fiendebilder. Dette er et forsøk på å gi en liten oppklaring.
Bakgrunn
Det er ingen faglig enighet om hva som er den beste måten å regulere drosjenæringen på. Det er ikke en gang en faglig enighet om hva som inngår i begrepet drosje. Løfter man blikket ut over Norges grenser, dukker det opp en myriade av definisjoner.
Dette er ikke blitt enklere av at en rekke nye delingsøkonomiaktører er kommet til. Avhengig av definisjon, er disse nye aktørene enten innenfor eller utenfor begrepet drosje. Det de nye aktørene har felles, er at formidlingen av turer i hovedsak skjer gjennom en digital plattform; selv om form og funksjon på denne plattformen er svært ulik fra aktør til aktør, bruker jeg fellesbetegnelsen plattform videre.
Det betyr ikke at de tradisjonelle aktørene ikke har en slik plattform, men at det hos dem bare er en del av virksomheten som går gjennom denne.