AddToAny

DeFacto-rapport slakter Nye Veier

DeFacto-rapport slakter Nye Veier
Nye Veier er et veiselskap som ifølge regjeringen skal bygge veier billigere og bedre. Dyrere og dårligere, mener DeFacto. Rapporten er full av feil, mener Nye Veier.
DeFacto-notatet «Nye Veier AS - privatisering på ville veier» er ikke nådig i sin gjennomgang av Nye Veier. Veiselskapet er regjeringens redskap for ytterligere privatisering av veiutbyggingen i Norge. Istedenfor mer effektiv veibygging, fører Nye Veier til mer byråkrati, dobbeltarbeid og lengre beslutningsveier, mener DeFacto. Utspill fra ledelsen i Nye Veier indikerer at raskere og billigere vei skal bygges med lavere standard enn det som ligger i kravene til Statens vegvesen. Og utenlandske aktører som er anklaget for korrupsjon, får være med i konkurransen om entrepriser.



Mer byråkrati og dobbeltarbeid. Nye Veier skal ifølge DeFacto ha akkurat det samme ansvaret som Statens vegvesen har; utbygging, vedlikehold og drift av riksveier i Norge. Det blir to parallelle organisasjoner, men med forskjellig organisering. Mens Statens vegvesen er en statlig forvaltningsetat, er Nye Veier AS et statseid aksjeselskap. Hvilke konsekvenser får dette? Ifølge DeFacto vil Nye Veier kunne bygge billigere ved at de har lavere standard på veiene. Selskapet kommer senere inn i planleggingsprosessen enn Statens vegvesen, og de slipper unna utgifter som Statens vegvesen har, for eksempel til ekspropriasjon.



Tvilsomt samfunnsansvar. DeFacto-rapporten er sterkt kritisk til kravene Nye Veier still
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Arbeidsmanden

Steinstøv utgjør en av de største helserisikoene for byggeog anleggsarbeidere. Nå står det eneste faget der det blir undervist i tematikken i fare for å bli lagt ned.
Arbeidsmanden 23.03.2024
LO krevde en sliterordning for dem som ikke klarer å jobbe til normal-aldersgrensa, for å stille seg bak pensjonsforliket.
Arbeidsmanden 23.03.2024
Boligrenta til LOfavør kan og må bli bedre. En medlemsmasse på over 1 million medlemmer er en stor styrke som burde gi bedre rentefordeler.
Arbeidsmanden 23.03.2024
800 flyplassvektere kan bli erstattet av servicemedarbeidere uten relevant utdanning hvis loven endres. Arbeidsmandsforbundet frykter for sikkerheten.
Arbeidsmanden 23.03.2024
På Ofotbanen fraktes blant annet malm fra Kiruna i Sverige til havna i Narvik. To ganger i løpet av kort tid har toget sporet av, og transporten stoppet opp i flere måneder.
Arbeidsmanden 23.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt