I so incredibly agree with Christian Jørgensen about external sensors. My proposal: Get rid of them!
Men hva var det egentlig du fortalte dem, førsteamanuensis Christian Jørgensen ved Universitetet i Bergen (UiB)?
- Det jeg snakket om er undervisning, og hvordan vi får studenter til å være aktive deltakere i undervisningen i stedet for å bare sitte der og motta informasjon.
Ønsker en helhet
Jørgensen underviser blant annet i et innføringsfag i biologi ved UiB og påpekte mandag gapet mellom målene for læringsutbytte på den ene siden, og den tradisjonelle eksamensformen på den andre.
- Vi trenger en helhet mellom eksamen, læringsmål og undervisningsmetoder, og eksamen bør ofte være noe annet enn bare en vanlig skoleeksamen. Jeg begynner med en flervalgsoppgave etter tre uker for å tvinge studentene til å åpne boken. Så kjører jeg en regneøvelse med dem for at de skal kunne forstå at matematikk også kan brukes i biologi. Den siste oppgaven de må gjennom før eksamen er en muntlig presentasjon av et selvvalgt emne, før den vanlige skoleeksamen