AddToAny

BT-klubben er kritiske til å slippe inn politisk innholdsreklame

BT-klubben er kritiske til å slippe inn politisk innholdsreklame
Vil at annonsene skal godkjennes av redaktørene. Se fire punktene klubben krever. Redaksjonsklubben i BT er kritisk til avgjørelsen om å tillate politisk innholdsreklame i BT. slik åpner redaksjonsklubben brevet til ledelsen i mediehuset.
Brevet er signert nestleder Christian Nicolaisen som til uken blir klubbleder i BT.

Det er bekymringen for å svekke merkevarens troverdighet som har ledet til brevet.

Vi frykter at slik reklame vil komme i konflikt med avisens journalistikk og integritet, og at den kan skade den troverdigheten vi er avhengig av journalistisk og kommersielt.

Redaksjonsklubben har utarbeidet fire punkter til innskjerpingskrav av retningslinjene for innholdsmarkedsføring i BT.

* All politisk innholdsreklame skal godkjennes av den redaksjonelle ledelsen før evt publisering.

* Politisk innholdsreklame som i sin form kan forveksles med redaksjonelle artikler tillates ikke. Det gjelder blant annet artikler med intervjuer av kilder som er uavhengige av annonsøren (tredjepartskilder), som forskere og privatpersoner uten åpen tilknytning til annonsøren.

* Politisk innholdsreklame som direkte eller indirekte går i polemikk med redaksjonelle artikler tillates ikke.

* Politisk innholdsreklame skal ikke formidles via redaksjonelle kontoer i sosiale medier. Formidling via annonseavdelingens kontoer i sosiale medier skal ikke bære BTs ordinære logo (hvit B på blå bunn), eller andre kjennetegn som gjør at reklamen kan forveksles med redaksjonelt innhold.

Gode innspill

- Det er bra at journalistene i BT er opptatt av prinsipielle debatter i bransjen. Og hvordan få dette til på akseptabel måte slik at det kan bidra til å finansiere journalistikken, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT til Journalisten.

- Når det gjelder punktet om godkjennelse så er det slik vi skal ha det. Jeg som redaktør skal godkjenne innholdet annonse for annonse. Det er ikke noe andre skal gjøre.

De andre tre punktene er til diskusjon, forklarer han. Hjertenes mener punktene er gode innspill. Avgjørelsen om å ta inn politisk innholdsmarkedsføring er prinsipiell, men det er ikke sikkert at noen vil kjøpe tjenestene. Så vidt sjefredaktøren ved foreligger det ingen bestillinger i skrivende stund.

Til punktet om ikke slippe til annonser som går i polemikk med artikler mediehuset har publisert, sier Hjertenes at det kan være problematisk.

- BT er en liberal avis. Vi har det høyt under taket, men vi vil heller ikke akseptere trusler og hatfulle angrep. Harde personangrep vil heller ikke være aktuelt. Jeg vil tro annonseproduktet passer for partier som ønsker å forklare dybden i sitt syn i en sak.

Vil vite mer

I Aftenposten mener klubbleder Gunnar Kagge at det er fornuftig av BT-klubben å be om at ledelsen

Gunnar Kagge. Foto: Martin Huseby Jensen

skal godkjenne annonsene før de publiseres. Det er et forslag han støtter. Han har ikke reagert overfor ledelsen i Aftenposten. Først trenger Kagge å vite mer om hva redaktørene tenker.

- Det viktigste er at det merkes, og at det ikke finnes tvil. Og så mener jeg at forskjellen på annonser for politiske partier og et vaskemiddel ikke er prinsipielt stor i min verden. Det er åpenbart at om det ikke er godt nok merket, så trues troverdigheten vår.

Vil ikke ha reklamen

I Kristiansand har ikke redaksjonsklubben rukket å diskutere grundig hvordan de skal forholde seg til planene som følge av NJs landsmøte.

- Men klubbstyret vil ikke ha dette. Det rammer kjernen i samfunnsoppdraget vårt, og troverdighetskapitalen vi trenger for å overvåke makta. Da kan vi ikke la den samme makta kjøpe seg reklameplass med politisk polemikk forkledd som journalistikk, skriver klubbleder Torgeir Eikeland.

Eikeland forteller at dersom ledelsen i Fædrelandsvennen likevel ønsker å ha innholdsreklame Hvis ledelsen velger å likevel gjøre dette ser vi selvsagt gjerne at de følger de fire punktene fra BT-klubben.

Temaet skal opp i et internt debattmøte fredag.

Vi har ikke lykkes å komme i kontakt med påtroppende klubbleder Christian Nicolaisen i Bergens Tidende.

Sjefredaktør Øyulf Hjertenes har fått fire krav fra redaksjonsklubben dersom Bergens Tidende skal publisere innholdsmarkedsføring for politiske partier. Foto: Glenn Slydal Johansen

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt