AddToAny

Bedre i Norge enn i mange andre land - Samferdsel

Bedre i Norge enn i mange andre land - Samferdsel
Trafikkprognoser er grunnlaget for all transportplanlegging. I bompengeprosjekter er det ekstra viktig å ha treffsikre anslag for hvor mange som vil bruke den nye vegen.
Artikkelforfatterne kommer frem til at trafikkprognosene i bompengeprosjekter som enten er avsluttet eller ennå er i drift i gjennomsnitt har vært rimelig nøyaktige. Illustrasjonsfoto: Samferdsel. Bompenger er en viktig del av norsk vegfinansiering, og i årene fremover vil bilistenes egne bidrag til nye veger øke ytterligere. Alle bompengeprosjekter må vedtas av Stortinget, og før det kan skje, gjør Statens vegvesen grundige utredninger av alle forutsetninger som det private bidraget er basert på.

Den viktigste forutsetningen for om en veg lar seg helt eller delvis finansiere med bompenger er antall kjøretøy som vil benytte den. Derfor legger Vegvesenet ekstra vekt på å utarbeide treffsikre trafikkprognoser.

At dette er viktig, er lett å forstå. Hvis trafikken blir vesentlig lavere enn forutsatt, kan det føre til inntektssvikt. Da kan takstene måtte økes eller innkrevingsperioden forlenges. I verste fall kan det føre til at bompengeselskapet går konkurs, at långiverne taper sine penger og at bilistene må betale bompenger nærmest på ubestemt tid, slik det skjedde i Ålesundtunnelene.

På den annen side, hvis trafikken blir betydelig høyere enn planlagt, innebærer det at det statlige bidraget kunne vært lavere. Da kunne pengene heller ha v

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt